Kommisjonen har kartlagt slike såkalte passhendelser, for å finne problemstedene langs togstrekningene.
Som regel ufarlig
Hvert år siden 2002 har det skjedd mellom 68 og 87 slike hendelser i Norge. De fleste skjer i lokaltrafikken til og fra Oslo og på Drammensbanen.
De fleste gangene tog ikke stopper for stoppsignaler, skjer det på steder der det ikke ligger noen akutt fare for skade på liv eller eiendom. Men rapporten lister også opp flere slike hendelser på jernbanestajoner, blant annet Fredrikstad.
- Det er helt klart et faremoment her, sier havariinspektør Hans Bjørnset.
- Enkelte episoder kan ha et ganske stygt potensiale for flankekollisjoner og sammenstøt. Det er derfor vi ser på dette, sier Bjørnset.
Flere årsaker
Så langt kan ingen si noe skråsikkert om dette skyldes menneskelig svikt, teknisk feil, systemiske brister eller kombinasjoner. Mere data skal og må samles inn. Etterhvert vil Havarikommisjonen anbefale Jernbaneverket å identifisere mulige faresteder, og å komme med tiltak.
- Vi kan fremme tilrådningene. Deretter er det Jernbanetilsynet, Jernbaneverket og trafikkselskapene som i fellesskap må sette inn til tiltakene, sier Bjørnset.
Har hjulpet andre steder
Med tragiske hendelser som Åsta-ulykken fremdeles i minnet, påpeker Bjørnset at det der ikke ble slått fast at noe tog kjørte på rødt. Men han kan vise til at det arbeidet de gjør nå, har hatt god effekt andre steder.
- England har hatt flere alvorlige ulykker som skyldes passhendelser, den siste var i 1999. Etter den har de lagt ned et enormt arbeid i å registrere hendelsene, og siden har de ikke hatt denne typen ulykker, sier Bjørnset.
- Vi mener dette er et viktig tema å ta fatt, sier han.