Hele veiprosjektet med ny bru over Seutelva vest for Fredrikstad sentrum skulle vært åpnet høsten 2017. Nå snakker Vegvesenet om sommeren 2019.
Og forklaringen er: Problemer med å feste to av de 25 pelene som bærer brua.
Som en følge av dette blir også hele bompenge-prosjektet forsinket med mellom fem og sju måneder, sier prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen.
– Det er vel bare å si at vi gjerne skulle vært det foruten. Men når vi først er der, må vi finne en løsning, sier han.
Ikke kontakt med fjell
Den 1400 meter lange veistrekningen ligger i et område med mye kvikkleire.
– Pålene skal borres gjennom løsmasser og ned i fjell. Det er kontakten med fjellet vi ikke har kommet i mål med. Det må sannsynligvis gjøres med en annen metode enn den vi startet med, sier Veum.
Entreprenøren har funnet feste for de fleste betongpelene – foruten to. Disse må dermed bygges på nytt, og grunnforholdene gjør at Vegvesenet må helt ned på 60 meters dyp for å finne solid fjell som brufundamentet kan hvile mot.
– Vi diskuterer hvorfor det har blitt som det har blitt, og har ikke landet på hovedårsaken, sier Veum.
Vet ikke sluttprisen
Den opprinnelige rammen var på rundt 740 millioner i 2018-kroner. Nå er den hevet til 764 millioner kroner. Hva prisen blir til slutt, vil ikke Veum svare på.
– Vi vet jo at forlenget byggetid koster, som følge av at vi må holde på lenger. Men jeg kan ikke si noe om hvor mye det blir akkurat nå, sier Veum.