Hopp til innhold

Tilbyr eierskap i handleferge

En ny grensehandelferge kan se dagens lys i mars neste år. Kyst Line er under etablering og tilbyr "folkeaksjer".

Pride of Telemark

Det kan bli den tidligere Kystlink-fergen 'Pride of Telemark', som blir satt inn på strekningen Langesund-Strømstad, dersom Kyst Line AS får etablert fergeforbindelsen fra 1. mars neste år.

Selskapet Kyst Line AS er under stiftelse og det er tegnet aksjer fra 15. juni i år. Tegningen fortsetter til og med 30. november.

- Vi trenger 20 millioner kroner i aksjekapital for å kunne seile. Får vi inn 40 millioner er det veldig godt, for da kan vi ha noe stående hvis noe uforutsett skjer, sier linjesjef Marius Talmo til NRK.

Les også:
Fergerekord på Oslofjorden
Mr. Shoppy endrer kurs

Tilbyr folkeaksje

Folk på begge sider av fjorden har fått tilbud om å tegne folkeaksjer, og prospektet for den nye fergeruten er blant annet distribuert til folk i Telemark, handlende på Svinesund og folk i Strømstad.

Color Line "Bohus" ved kai i Strömstad

Color Line har seilt på strekningen Sandefjord - Strømstad med stor suksess siden 1986. I 2006 ble selskapet utfordret av Kystlink, som ga opp i 2008. Nå vil Kyst Line inn på Torskholmen (bildet), der Color Line har kai i Strømstad.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Interessen har vært god. Folk i Strømstad, Østfold og i Telemark har tegnet aksjer, og vi har godt håp om at dette vil lykkes, sier Talmo.

Han forteller at Kyst Line ønsker å ha med "folket" i rederiet og vil derfor tilby "folkeaksjer".

- Folkeaksjene selges som pakker à 15 aksjer. Alle som tegner folkeaksjepakker får eget VIP- kort, som blant annet gir gratis overfart med bil på hverdager i lavsesong og egen VIP lounge i skipet, sier Talmo til NRK.

Bygger nytt i Strømstad

På Torskholmen i Strømstad er det Color Line som for tiden regjerer alene etter at Kyst Link, som seilte Langesund - Strömstad - Hirtshals - Langesund, etter et par års drift - den 21.oktober i fjor, innstilte rutedriften og selskapet ble lagt ned.

- Color Line trenger en konkurrent. Responsen vi får fra de som tegner aksjer hos oss tyder på akkurat det at folk ønsker et alternativ til Color Line over Oslofjorden, sier Talmo.

Han forteller at Kyst Line skal bruke kaianlegget på Kongshavn i Langesund, og at det forhandles i Strømstad om nybygg og etablering.

- Vi har fått positive tilbakemeldinger fra Bamble kommune og Strømstad kommune. Vi ønsker å gå til Torskholmen i Strømstad, der også Color Line legger til med sine ferger. Der vil vi bygge et nytt terminalbygg, sier han.

Ikke bestemt seg for skip

Initiativtakerne bak Kyst Line AS ser for seg to avganger daglig på strekningen Langesund-Strømstad fra 1. mars 2010.

- Vi har planlagt selskapet siden april i år, og ønsker at dette skal være en familierute, åpen for alle, sier Talmo.

"MS Pride of Telemark", som gikk for KystLink og "MS Kongshavn" - som ligger i opplag i Sandefjord, er blant de båtene som Kyst Line-ledelsen har vurdert siden mai i år.

- Vi er i forhandlinger om skip, og jeg vil ikke uttale meg om hvilket skip som kan være aktuelt nå, sier Talmo til NRK.