Tidligere Ryanair-sjef kjemper for Rygge

Moss lufthavn Rygge ble lagt ned i 2016 da Ryanair kuttet basen der. Nå jobber Ryanairs tidligere Norden-sjef for å få liv i flyplassen.

Moss lufthavn Rygge

Moss lufthavn Rygge kostet over en milliard å bygge og åpnet i 2008. Etter åtte års drift måtte flyplassen stenge høsten 2016. En gjenåpning avhenger av om flyselskapene tør satse her på ny.

Foto: johanroed/CC BY-SA 3.0

Det er nå to og et halvt år siden Olav Thon og Orkla ga opp driften og stengte Rygge, en lufthavn de hadde brukt over en milliard på å bygge åtte år tidligere.

Ryanair hadde hatt sin norske base der i seks år, med opptil 1,9 millioner passasjerer i året. Men etter at flypassasjeravgiften ble innført, ville det irske lavprisselskapet kutte over halve trafikken.

Infoskjerm Rygge

Rygge stengte høsten 2016. Målet er gjenåpning i 2020, og to erfarne medarbeidere jobber med saken. Før sommeren vet vi om de lykkes med det.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Eierne orket ikke å gå på nye, store tap, og våren 2017 kjøpte taxfree-aktøren Jotunfjell Partners flyplassen. Planen var å drive billigere og enda mer effektivt, og gjenåpne i 2020.

Men det er bare én ting som avgjør om en flyplass greier seg – at den har nok flytrafikk og nok passasjerer.

Nå har Jotunfjell leid inn to ringrever fra flybransjen for å fikse det. Og de har kort tid på seg - klarsignal må gis før sommeren 2019.

De to som skal fikse det

Hans Jørgen Elnæs

Hans Jørgen Elnæs kjenner flybransjen godt, har jobbet i Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig. Nå satser han på å gi nytt liv til Rygge.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har vært kommersiell direktør i Qatar Airways, og var Ryanairs Norden-sjef da Rygge ble lagt ned. Han synes ikke det er paradoksalt at han er en av dem som nå skal få flyselskapene tilbake til Østfold-flyplassen.

– Prosessen og rammene som medførte at Rygge ble lagt ned, skulle jeg gjerne vært foruten. Men jeg vet at Ryanair og jeg satte alle ressurser i aktivitet for at flypassasjeravgiften ikke skulle bli innført. Det lyktes vi dessverre ikke med, sier han.

Nå mener han at lavprisflyselskapene har Norge på radaren.

– Interessen i Europa for å besøke Norge er økende, sier han.

Elnæs understreker at det er ferie- og fritidsmarkedet Rygge må rette seg inn mot, slik det også var før den stengte. Men det må gjøres enda rimelig for flyselskapene.

– Lavprisselskapene ser etter effektive flyplasser som ligger strategisk plassert, har god regularitet og punktlighet gjennom hele året, og som er enkle å bruke for alle, akkurat som Oslo Rygge Low Cost Airport.

Alf Reidar Fjeld

Alf Reidar Fjeld drev Torp lufthavn i 13 år. Nå har han en krevende jobb med å friste flyselskap til ny aktivitet på Rygge.

Foto: Kurt Andre Høyessen / NTB scanpix

Den andre som skal få Rygge på vingene igjen er Alf Reidar Fjeld. Han drev Torp Sandefjord lufthavn i tretten år med økende suksess. I 2013 forlot han Torp etter en uenighet om veien videre.

– Vi utfyller hverandre godt!, sier han om sin Rygge-partner Hans Jørgen Elnæs.

– Jeg har 60 prosent tro på at det går. Rygge hadde 1,6 millioner passasjerer i året da den stengte, og det viser hvor stort potensialet er, sier Alf Reidar Fjeld.

Til tross for økt fokus på klima, flyr vi stadig mer.

Ryanairfly på Moss lufthavn Rygge

Ryanair tilbød å fortsette å fly på Rygge, men ikke med nok trafikk for de forrige eierne. Spørsmålet er om de kommer tilbake dersom Rygge åpner igjen.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Det betyr også at Rygge bør kunne komme i gang igjen, mener Fjeld. Men flyselskapene avgjør, og de har motargumenter.

– De er knyttet til risiko og usikkerhet – til markedet, til om vi kan levere fra dag én og om det er riktig av dem å flytte fly til Rygge fra andre destinasjoner. De gjør det klart at den økonomiske risikoen må være lav for å satse på en flyplass som nå er stengt.

I dialog med flere

Eierne av Rygge har ønsket at ett lavprisselskap skulle ta det meste av trafikken, men i januar innså de at det ikke går. Nå satser de i stedet på flere selskap med færre ruter hver.

– Vi har kontakt med et tjuetalls flyselskap og har dialog med rundt ti av dem, sa Espen Ettre i Jotunfjell Partners da.

I toppåret 2013 hadde Rygge nesten 1,9 millioner passasjerer, og var Norges nest største flyplass på utenrikstrafikk etter Oslo lufthavn.

Gisle Skansen

Gisle Skansen er sjef på Torp lufthavn. Han regner med tap av passasjerer dersom Rygge kommer i gang igjen.

Foto: Vegard Lilleås/NRK

På den andre siden av fjorden har Torp Sandefjord lufthavn tjent på at Rygge forsvant, og trafikken har økt til over to millioner passasjerer ved at Ryanair flyttet ruter dit.

Torp-sjef Gisle Skansen tror det kan bli krevende å få Rygge lønnsom igjen.

– De sier at de trenger en million passasjerer i året for å sette i gang igjen. Det er normalt sett ikke nok til å levere tilfredsstillende resultater, men noe man kan bygge videre på.