Hopp til innhold

Ti år med Facebook - så kom Moss kommune

For nøyaktig ti år siden ble nettstedet «The Facebook» lansert. I går åpnet omsider Moss kommune sin facebookside.

Moss kommune på Facebook

Mosseordfører Tage Pettersen åpnet Moss kommunes facebookside offisielt under gårsdagens bystyremøte.

Foto: Moss kommune

– Fordelen er at vi har hatt ti år hvor vi kunne lære av alle de andre, slik at vår side kan bli best mulig, sier mosseordfører Tage Pettersen (H) humoristisk.

– Nei, det har nok først og fremst handlet om ressurser på å følge opp en Facebook-side. Samtidig har vi vært veldig utålmodige og har sagt at vi måtte komme oss ut i sosiale medier, legger han til.

Moss ble med den siste bykommunen i Østfold som opprettet en konto på det sosiale nettstedet.

LES OGSÅ:

Sarpsborg best i landet

Sarpsborg på Facebook

Sarpsborg kommunes facebookside.

Foto: Skjermdump
Moss kommune på Facebook

Moss kommunes facebookside.

Foto: Skjermdump
Tage Pettersen

Tage Pettersen er ordfører i Moss.

Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no

Det er med det stor kontrast byen Sarpsborg som ligger 3,5 mil unna. Sarpingene har vært på Facebook siden 2010 og ble nylig kåret til landets beste Facebook-kommune av KS.

– Det var absolutt på tide at Moss kom på Facebook, og vi har snakket sammen i forkant av lanseringen og vi deler gjerne vår erfaring med dem.

– Hvorfor er det så viktig for dere å være på sosiale medier?

– Det er viktig for oss å kommunisere digitalt med innbyggerne. Vi har fantastiske erfaringer med det. For det første tror vi at innbyggerne forventer å kunne snakke med kommunen sin digitalt. For vår del er det viktig å kunne se på innbyggerne som kunder og derfor snakke med dem, sier kommunikasjonsrådgiver i Sarpsborg, Morten Nilsen Morten Nilsen.

– Det er viktig for en kommune å være der innbyggerne er, spesielt da de yngste og de litt eldre er på Facebook, sier Tage Pettersen

LES OGSÅ:

– Fornuftig tidsbruk

Vi har fått rimelig mange følgere det siste døgnet – har et mål om å konkurrere med de beste byene etter hvert. Vi har ikke like store ressurser som Sarpsborg kommune har, men vi har ambisjoner om å nå flest mulig mossinger.

I Sarpsborg er det servicetorget og kommunikasjonsavdelingen som jobber aktivt opp mot Facebook.

– Det er vanskelig å sette et tall på hvor mye ressurser vi bruker på Facebook, men det er én del av en funksjon som har ansvar for å følge opp. Samtidig er det opp til de forskjellige kommunale avdelingene å følge opp henvendelser på de respektive fagområder, sier Tage Pettersen.

– Det kommer nok til å gå med en del tid, men samtidig er det fornuftig i motsetning til å bruke tiden til å svare på enkelthenvendelser om de samme tingene.

Facebook åpnet ikke for alle og enhver før 26. september 2006, men allerede to år senere passerer de 100 millioner brukere. I dag har nettsiden over 1,1 milliard månedlige brukere, ifølge Facebook selv.

I dag er 3 millioner nordmenn på Facebook, over halvparten av disse er innom daglig.