- Det ble ikke trukket noen konklusjon, da Kystverket møtte svenske myndigheter for å snakke om fjerning av undervannstersklene ved Svinesund, sier sjef i Kystverket Distrikt Øst, Harald Andreassen til NRK.
Dermed er det fortsatt uvisst hva svenske myndigheter vil gå inn for i forhold til undervannstersklene, som begrenser størrelsen på hvilke båter som kan gå til Halden.
Les også:
La frem 2001-planene
- Fra svensk side møtte Naturvårdsverket og Vestra Gøtalands len. På møtet i Gøteborg fremla Kystverket de planene vi tidligere har lagt frem, sist i 2001, forteller Andreassen.
De svenske myndighetene skal nå vurdere for eller mot fjerning av tersklene. Svenskene har tidligere gått i mot å fjerne tersklene av frykt for forurensning av svenskekysten.
I 2002 var mange av komponentene rundt en terskelfjerning på plass, og i følge Kystverket var rundt 50 millioner kroner avsatt den gang til å redusere tersklenes høyde.
Skeptiske til planene
Begge land har myndighet i grensefjorden og svenske myndigheter sa blankt nei, da saken var oppe forrige gang.
Bakgrunnen var at de fryktet at forurensede masser fra bunnen av fjordarmene rundt Halden skulle komme i sig.
I løpet av det siste året har en rekke politikere og ministere engasjert seg i saken, og det er lagt press på Kystverket for å få til en konsekvensutredning i samarbeid med svenskene.
- Nytt møte i saken er foreløpig ikke berammet, sier Andreassen til NRK.
Truer arbeidsplasser
Det er hevdet fra politikere lokalt og regionalt , LO Østfold og fagforeninger i Halden at arbeidsplasser ved industribedriftene Nexans og Saugbrugs er truet, dersom ikke tersklene fjernes og større skip kan gå inn til Halden.
Saugbrugs har til NRK sagt at de ikke lenger er pådrivere i saken, fordi de klarer seg med de transportløsningene de allerede har, og ikke anser tersklene som en trussel mot arbeidsplassene ved bedriften.
Nexans har derimot store problemer med å få de aller største kabelskipene til sitt fabrikkanlegg på Knivsø ved Halden.