– Dette er en skikkelig blåmandag. Telefonene ringer hele tiden og det er faktisk litt småhysterisk her, forteller Lise Jacobsen i Bennet Ferie reisebyrå i Fredrikstad.
Kunder som skal reise eller vende hjem med fly er fortvilet. Flystansen på Rygge rammer mange passasjerer og det merker reisebyråene.
– Folk spør om vi kan bestille togbilletter, leiebiler, overnattingsmuligheter og mye mer, sier Jacobsen.
LES:
Ikke krav på refusjon
Mange lurer også på om de kan få refundert flybilletter. I reiseforsikringen kan man lese at forsikringen ikke dekker ”force majeure”. Det vil si estraordinære hendelser som ikke er flyselskapets feil, som for eksempel naturkatastrofer eller krig.
går under denne kategorien, men likevel er det mange flyselskaper som er rause.
– Kunder har ikke noe krav på å få billetten refundert, men de fleste flyselskap gjør det likevel, forteller Jacobsen.
LES OGSÅ:
Mat, drikke og seng
Hvis du sitter fast på flyplassen har du krav på mat og drikke, og overnatting om det blir aktuelt.
– Dersom flyet ditt ikke går, og du må vente på flyplassen, har du krav på forpleining. Du har krav på mat som står i rimelig forhold til ventetida, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet.
– Og du har krav på gratis hotell dersom en eller flere overnattinger er nødvendig, samt transport til og fra overnattingstedet.
LES:
Vanskelig med pakkeløsninger
For reisebyrået Bennett Ferie er ikke krisen over i løpet av det første.
De arrangerer pakkereiser for større grupper hvor fly, hotell, guider og ekskursjoner allerede er bestilt.
– Selv om flybilletten blir refundert er det vanskelig å gjøre om eller betale tilbake hele pakkeløsningen, sier Lise Jacobesen i Bennet Ferie.