Helsetilsynet kritiserer nytt tannlegefirma

Billig tannlegesenter med polske tannleger får skrape av Helsetilsynet. Tannlegene kan ikke norsk.

Tannfeen

To polske tannleger arbeider ved Tannféen i Moss.

Foto: Espen Torgersen

Selskapet Tannféen åpnet i Moss i april i år og har to polske tannleger i arbeid. De er fast ansatt og bor i Norge ifølge selskapet.

Men språket er et problem.

Nylig var Helsetilsynet på et uanmeldt besøk. De skriver i en foreløpig rapport at tannlegene ikke kan norsk. De kan dermed ikke lese tidligere pasientjournaler, og kan heller ikke kontrollere det assistentene skriver i journalene.

– Kan sette pasientsikkerheten i fare

Camilla Hansen Steinum, president Den norske tannlegeforening

Camilla Hansen Steinum, president Den norske tannlegeforening

Foto: Den norske tannlegeforening

President i Den norske tannlegeforening, Camilla Steinum, har lest den foreløpige rapporten. Hun mener språkproblemene gir alvorlige avvik.

– Det kan gå utover pasientsikkerheten. Det står jo at man ikke er i stand til å lese tidligere journalnotater. Det vil si at man kanskje ikke får med seg hva som er skjedd av behandling tidligere.

I journalene står det også medisinopplysninger, opplysninger som skal være på plass når man behandler pasienter, forteller Steinum.

Begge de polske tannlegene har norsk autorisasjon. Klinikken har nye moderne lokaler med moderne utstyr.

En rekke avvik knyttet til språkproblemer

Helsetilsynet skriver i sin foreløpige rapport at virksomheten ikke er organisert slik at helsepersonellet er i stand til å overholde journalføringsplikten og informasjonsplikten.

De skriver videre at avviket bygger på følgende:

  • Journalene er ført delvis på norsk, delvis på engelsk.
  • Helsepersonellet som er ansvarlige for journalføringen, behersker ikke skandinaviske språk.
  • Journalen føres av tannlegeassistent. Ansvarlig helsepersonell er ikke i stand til å kontrollere journalopplysningene. Tannlegeassistenten har ikke fått opplæring i reglene for journalføring.
  • Helsepersonellet er ikke i stand til å lese tidligere journalnotater.
  • Tannlegeassistenten skriver egne journalnotater.
  • Pasientens helseskjema skannes inn i det elektroniske journalsystemet. Som regelmangler helsepersonellets vurderinger av disse opplysningene.
  • Virksomheten er ikke organisert slik at helsepersonellet ivaretar pasientenes trygderettigheter.

Styrelederen i Tannféen vil ikke kommentere funnene i den foreløpige rapporten.

– Jeg synes ikke jeg skal kommenter de nå før vi har levert til de som har laget denne foreløpige rapporten før de har fått våre synspunkter på det.

Tannféen vil svare Helsetilsynet

Styreleder for Tannféen, Nils Sundling sier han nå jobber med å gi et skikkelig svar.

– Vi gjør det som Helsetilsynet har bedt oss om. Vi setter oss ned og ser på det de har kommet med.

– Vi kommer til å gi våre kommentarer, og hvis det i etterkant skulle komme frem at vi har en jobb å gjøre innenfor enkelte av disse områdene, så vil vi selvfølgelig gjøre det, sier Sundling.

Over 1000 konsultasjoner siden april

Tannféen har som mål å ligge 30–50 prosent under vanlige norske tannlegepriser. Det har gitt mange kunder siden oppstarten i april i år.

Styreleder for Tannfeen, Nils Sundling, forteller at de har hatt over tusen konsultasjoner siden oppstart 16 april.

Han understreker at de vil etterkomme de kravene Helsetilsynet eventuelt kommer med.

– Vi er underlagt alle de samme lover og regler som alle andre som driver innenfor helse i Norge. Og vi vil selvfølgelig umiddelbart etterkomme påleggene, hvis det skulle komme frem i det som blir en endelig rapport.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: