Brua ble åpnet for trafikk 12.juni, men ikke for alle. Først i disse dager er den nye Svinesundsbrua formelt godkjent for den tyngste tungtrafikken, et halvt år etter åpningen.
- Man har gjort en kontrollberegning for å klassifisere den. Når brua stod ferdig måtte vi kontrollere hva den tålte i virkeligheten, sier Jan Sandberg i det svenske vegverket i Gøteborg.
- Skulle vært klart
De aller tyngste transportene, som krever dispensasjon fra svensk maksimalvekt på 60 tonn, og norsk maksimalvekt på 54 tonn, kjører over den gamle brua, der det ikke er tolltjenestemenn til å kontrollere dem.
Transportselskapene må derfor skaffe tollere til den gamle brua, eller skaffe tillatelse for å kunne kjøre til den nye tollstasjonen i nærheten av bompengestasjonen på norsk side.
Terje Arnesen hos Statens vegvesen innrømmet til NRK Østfold i august at formalitetene burde vært på plass allerede da den nye brua åpnet. Og han sa at de regnet med at alt skulle være i orden innen september 2005.
Denne uka måtte fortsatt de tyngste vogntogene holde seg på den gamle Svinesundsbrua. Nå gjenstår finmåling av bæreevnen for den nye, før tungtransporten får kjøre der.
- Nå skal man bare gjøre noen finregninger for å se om man kan få opp bæreevnen enda litt til. Tanken er jo at den nye brua skal kunne klare det samme som den gamle, sier Sandberg.