Hopp til innhold

Svensk selskap lukter på norsk jernbane

Svensk jernbanekjempe vil inn på norske spor. Etablerer avdelingskontor i Halden.

Tog

SATSER PÅ NORSK JERNBANEMARKED. Jernbane er et satsningsområde for Infratek, som har vokst fra 35 til 110 ansatte som jobber med dette på ett år.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Etter å ha ekspandert kraftig innen jernbanesegmentet i Sverige det siste året, tar infrastrukturselskapet Infratek steget inn i det norske jernbanemarkedet.

I følge selskapets egne nettsider er Infratek Nordens ledende totalleverandør innen bygging, drifting og sikring av kritisk infrastruktur med rundt 1 700 ansatte.

Infratek har hovedkontor i Oslo, og har totalt over 40 kontorer i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Les også:

Egil Jansen (t.v.) og Magnus Mellin i Infratek

SKULLE HA STARTET 2014. -Vi hadde som mål å komme inn i Norge fra 2014. At vi allerede er på plass nå, er svært positivt. Vi vil få raskere og bedre innsikt i det norske markedet med de dyktige ressurspersonene vi nå har fått med på laget, sier Magnus Mellin, divisjonssjef for jernbanesystemer i Infratek. Egil Jansen til venstre.

Foto: Infratek.no

Jernbanesatsing fra Halden

For å lede satsingen i Norge har Infratek hentet inn Egil Jansen, gründer av selskapet Rail Inspection AS. Han har 29 års erfaring fra Jernbaneverket, og har jobbet for eksterne jernbaneentreprenører siden 2007.

- Det er spennende å bli en del av Infratek. Jeg ser store utviklingsmuligheter i et marked som er i ferd med å åpne seg opp. Flere oppgaver skal settes ut fra Jernbaneverket, og det er mange prosjekter som skal igangsettes fremover.

Når det gjelder markedet for drift og vedlikehold i Norge, er dette fortsatt lukket. Men vi har tro på at det på lengre sikt også finnes muligheter her, sier Egil Jansen.

I tillegg til Jansen ansetter Infratek ytterligere fire personer fra Rail Inspection AS, som skal bygge opp jernbaneavdelingen i Norge. Avdelingskontoret er lokalisert i Halden.

Store på jernbanedrift

I Sverige har Infratek blant annet hatt driftsansvaret for Arlanda Express (flytoget i Stockholm) i en årrekke.

I fjor vant selskapet en større kontrakt med Trafikverket i Sverige vedrørende drift og vedlikehold av jernbanestrekninger nord for Stockholm, og gjennomførte også et oppkjøp av jernbaneserviceselskapet WKTS AB.

Jernbane er et satsningsområde for Infratek, som har vokst fra 35 til 110 ansatte som jobber med dette på ett år.

Infratek hadde som mål å komme inn i Norge fra 2014, men har forsert etableringen.