SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt.
Møtene mellom samferdselskomiteens medlemmer og deres svenske kolleger gikk for lukkede dører, men overfor Göteborgs-Posten bekrefter flere svenske riksdagsmedlemmer at det var munnhuggeri.
- Oddbjørg Ausdal Starrfelt fra Arbeiderpartiet sa "brutt avtalen", forteller Folkpartiets Erling Bager til Göteborgs-Posten mens han leser fra sine notater fra møtet.
Statsrådene Bjørn Rosengren fra Sverige og Torhild Skogsholm fra Norge tar det første spadestikk til den nye Svinesundsbrua 7. august 2002. (Foto: Scanpix/Knut Falch)
2007 eller 2013
Bakgrunnen for disputten er tidligere næringsminister Björn Rosengrens løfter om at svenskene skal ha en fire-felt E6 ferdig fram til den norske grensen i 2007. Vägverket foreslår at det er greit at veien er ferdig i 2013.
- Det er jo ikke regjeringen, men Vägverket som foreslår at E6 skal bygges ferdig først i 2013. Jeg håper regjeringen følger opp avtalen med Norge om at veien skal være ferdig før 2009, sier Ausdal Starrfelt til Göteborgs-Posten.
Viktig vei for Norge
- Halvparten av trafikken fra Norge til utlandet gå på E6. For oss er det en uendelig viktig vei, både for persontrafikk og godstrafikk, sier hun.
Ausdal Starrfelt minner om at det var svenskene som presset Norge til å påskynde sin delt av byggingen. Derfor kreves detogså inn bompenger, for at veien skal være ferdig i 2009 og ikke i 2015 som opprinnelig planlagt.
Hva med norsk jernbane?
Når Oslo stenger sin nåværende containerhavn kan det bli enda mer trafikk på E6. Men svenskene minnet sine norske kolleger om at det finnes et alternativ til containertrafikk på vei: nemlig jernbane.
Og på det feltet har vi nordmenn ikke så mye å stille opp: det går temmelig sakte med utbyggingen av jernbanen.
Glad for norsk engasjement
Folk-partisten Erling Bager har kjempet for motorvei gjennom Bohuslän i mange år. Han setter pris på det norske engasjementet:
- Det føles veldig bra at man er så samstemming på norsk side, sier han til Göteborgs-posten.