SE OGSÅ: |
ALT OM: |
I 2004 ble 123 personer reddet av Sjöräddningssällskapet i Sverige.
I forbindelse med ulykker til havs er Sjöräddningssällskapet på plass i nærmere 70 prosent av tilfellene i Sverige.
De har et nært samarbeide med det norske sjøredningsselskapet, kystvakten og politiet.
Havet skifter fort. Fra å være et innbydende fritidsparadis, kan vind og vær gjøre sikt og forhold elendige. Her en grunnstøting, der norske redningsmenn sleper ut en fritidsbåt fra grunna. Foto: Scanpix
Styrker vestkysten
- Til sommeren håper vi å kunne starte opp virksomhet i Stenungsund, sier Gunnar Arwidson hos Sjöräddningssällskapet i Göteborg til ST-Tidningen.
I løpet av den første sesongen skal den frivillige bemanningen trenes, og først i 2006-sesongen kan de regnes som fullt opplært til alle oppdrag.
Fra alarmen går skal redningsbåten forlate bryggen senest etter 15 minutter.
Stor båttrafikk
- En sjøredningsstasjon i Stenungsund er nødvendig. Her finns lange og dype leder, samtidigt som det er svært tett båttrafik, sier Jonas Smålander på Käringöns sjøredningsstasjon.
Flere av de som ble reddet i fjor på Bohuslänskysten var nordmenn.
Tusenvis av norske båter besøker hvert år svenskekysten. Bohuslänskysten er populær, og alt tyder på at de svenske kystområdene kommer til å bli mer populære i år.
Under turistmessen på Lillestrøm i vinter var pågangen på vest-svenske turistkontorer stor.
Ny båt
Stenungsunds sjøredningsstasjon venter på båt. Det blir en mindre modell, som passer bra til både grundt vann og tåler hard sjø.
Båten, som koster rundt 1,2 millioner svenske kroner å bygge, er snart ferdig.
Sjöräddningssällskapet har aktivitet mange steder langs Sveriges kyst. Bl.a. har Strömstad, Smögen, Rörö og Käringön stasjoner, som hvert år kommer i befatning med bl.a. norske båtfolk.
Basert på frivillighet
For å drive en redningsstasjon må man ha minst 20-25 frivillige. Disse inngår i forskjellige besetninger, som skal rykke ut når alarmen går.
Selskapet drives uten statlige midler, og har 34 000 medlemmer som støtter opp økonomisk om virksomheten.
Høy fart, promille og mangel på båtkunnskap er ofte årsaker til at båter havarerer til havs. Foto: Scanpix.