NRK Meny
Normal

Støtter planene for Moss-Horten

Bru, tunnel eller begge deler over fjorden? Østfoldpolitikerne er glade for utredningen.

Bastø Fosen, Moss-Horten

Fergesambandet Horten – Moss er landets mest trafikkerte ferjesamband med cirka 1,5 millioner kjøretøy i året. I 2007 fraktet fergene 560 vogntog per døgn. BAstø-Fosens konsesjon på strekningen Moss-Horten går ut i 2016.

Foto: Rainer Prang / NRK

Utredningen av en mulig fast forbindelse mellom Moss og Horten får bred støtte hos Østfoldpolitikerne.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete sa onsdag ettermiddag at hun har bedt veimyndighetene finne ut om en fastlandsforbindelse - enten over eller under vann - vil lønne seg. Statsråden karakteriserer utredningen som en tildig kvalitetssikring av et stort statlig investeringsprosjekt. Undersøkelser og behandling skal være ferdig før Nasjonal Transportplan for 2014-23 legges fram.

Liv Signe Navarsete

- Ferjesambandet Moss-Horten er det mest trafikkerte i landet, og en eventuell fast forbindelse vil bety mye for folk og næringsliv i de to fylkene, mener Navarsete.

Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

Navarsetes partikamerat, stortingskandidat Per Kristan Skullberg fra Østfold SP, sier det er viktig å gjøre dette nå.

- Trenger et trafikkløft

- Skal vi få til et bedre samband mellom Østfold og Vestfold så må vi vite hva som er riktig å velge. Det dreier seg om svære summer, men det haster med å få til gode løsninger.

- Vi trenger et trafikkløft for alle de store Østfoldbyene, og da er forbindelsen Moss-Horten veldig viktig, fortsetter Senterpartiets førstekandidat i Østfold.

Fem eller femten milliarder

Hva det vil koste, vet ingen. Heller ikke om tunnel, bru, eller begge deler er den beste løsningen. Våren 2007 slo Statens Vegvesen fast at en tunnel-løsning vil koste fem milliarder kroner .

Dengang ble et bru-alternativ mellom Jeløy og Horten prissatt til 15 milliarder kroner, og vurdert som urealistisk.

Men i samferdselsministerens pressemelding fra i går legges det ingen slike begrensninger inn i hva som skal vurderes.

- Høy prioritet

Østfoldpolitikerne liker at arbeidet er i gang. Dette bør absolutt prioriteres, mener Arbeiderpartiets Irene Johansen.

- Både fordi at fergesambandet Moss-Horten er det mest trafikkerte, og at trafikken er økende, og lager store problemer i Moss.

- Det er også et gedigent samfunnsutviklingsprosjekt, som vil bedre samhandlingen på begge sider av fjorden, sier Johansen.

Hun mener også at utredningen bør se på mulighetene for en fast jernbaneforbindelse mellom øst og vest.

- Vi ba om en vurdering av både tunnel og bru, og jeg håper det er tatt med videre at man også kan vurdere en jernbaneforbindelse, sier Johansen.

Skeptiske i Horten

Men Navarsetes initiativ høster ikke like mye jubel på begge sider av fjorden. Hortens befolkning og Arbeiderpartiet i Vestfold ønsker å beholde ferjekaia som den er i dag.

Heidi Ømlo, stortingskandidat for Arbeiderpartiet i Vestfold, er kritisk til pengebruken.

– Stemninga er klar i Horten. Vi ønsker å beholde ferjekaia slik som vi har den. Den er en viktig del av havnebyen Horten. Også miljømessig er ferje et bedre tilbud enn tunnel eller bro, sier Ømlo til NRK.

LES MER: Bro over fjorden møter motstand

- Ikke bare valgflesk

Høres stortingskandidat Tage Pettersen sier han er gledelig overrasket av hva statsråden har gjort, og sier at selv om dette kommer i innspurten av valgkampen, så handler dette om noe mer enn valgflesk.

- Dette er noe vi har jobbet veldig hardt for i mange år, og også har med oss i partiprogrammet for kommende perioder.

- Her tror jeg det ihvertfall er bred enighet om at dette er et viktig prosjekt å jobbe videre med, ikke minst med tanke på næringslivet på begge sider av Oslofjorden, sier Pettersen.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: