Hopp til innhold

– Skiltet var det eneste som var i orden

Men vegvesenet tok skiltene på flekken fra det bulgarske vogntoget, som kom med brennbar væske på lasten.

Det meste var feil med vogntoget som kom over grensa på Svinesund torsdag.

Reporter: Anne Ognedal Foto: Petter Larsson

Det meste var feil med vogntoget som kom over grensa på Svinesund torsdag.

Farlig vogntog

Den bulgarske lastebilen fraktet stykkgods fra Belgia.

Foto: Petter Larsson / NRK

Ifølge Statens vegvesen var det nærmest kun varselskiltene om at vogntoget fraktet farlig gods som var i orden på traileren.

– Jeg har gått noen runder rundt, og det eneste som er i orden er at det er merket med oransje skilt i henhold til regelverket. Ellers er det manko på alt sammen, sier inspektør Øyvind Ivar Grotterød i Statens vegvesen.

– Kunne truffet en bil i front

Det lakk fra dieseltankene, motor og girkasse. Sjåføren hadde forsøkt å stanse lekkasjen ved hjelp av ståltråd, teip, en plastpose og en bøtte.

– Han har prøvd å henge på en bøtte for å samle opp dieselen. Her står det og renner diesel.

Verken trekkvogn eller henger holdt mål i bremsetesten. I tillegg var det elektriske anlegget i dårlig forfatning, og forsøkt reparert med en ståltråd.

– Han kjører mange tonn med farlig gods på hengeren, og veldig brennbart materiale. Dette er rett og slett livsfarlig, utbryter Grotterød.

(Artikkelen fortsetter under)

Den bulgarske lastebilen fraktet stykkgods fra Belgia. Blant annet huset kjøretøyet seks og et halvt tonn brennbar veske, samt tunge gravemaskintenner.

– En brå unnamanøver og tennene vil forsvinne ut gjennom siden. I verste fall vil de treffe en bil i front, påpeker inspektøren.

– Ble heldigvis stoppet i tide

På toppet av det hele var fjæringen på vogntoget, luftbelgene, så godt som tomme.

– Nå ligger dette helt nede i bånn. Når det treffer en ujevnhet i veien vil den bare gjøre et sprett, og i verste fall kan det gå av veien, forklarer Grotterød.

Farlig vogntog

Det lakk fra dieseltankene, motor og girkasse på vogntoget.

Foto: Petter Larsson / NRK

Vogntoget, som inspektørene i Statens vegvesen betegner som «livsfarlig», ble avskiltet på stedet. For å redusere brannfaren ble trekkvognen og hengeren parkert på god avstand til kontrollstasjonen og andre kjøretøy.

– Heldigvis fikk vi stoppet det i tide, før det skjedde en alvorlig ulykke.

Føreren er anmeldt. Vedkommende ønsker ikke å uttale seg om saken til NRK.

Dette var feil på vogntoget

  • Manglet en dieseltank
  • Diesellekkasje forsøkt stanset med ståltråd, teip, plastpose og en bøtte
  • Feilkobling i det elektriske anlegget
  • Elektrisk anlegg og hovedstrømsbryter var hengt opp med ståltråd
  • Føreren har brukt slangeklemmer får å få kontakt mellom vogntoget og det elektriske systemet
  • Bremser kun på én aksel
  • Manglende bremseeffekt på henger
  • Lastet med flere tonn meget brannfarlig væske
  • Alt farlig gods var lastet over den fremre akselen på hengeren
  • Verken henger eller trekkbil hadde fjæring
  • Batteriene var forsøkt festet med stropper
  • Fører manglet personlig verneutstyr
  • Vogntoget hadde ikke brannslokningsapparat