Professor i markedsføring på BI, Line Lervik-Olsen, sier at de i 2013 kartla ulike forbrukertrender, og hun tror at å gi bort opplevelser kan forankres i ulike trender.
– For det første kan det være fordi vi er opptatt av miljøet. Så lenge gavene ikke innebærer lange reiser, er det bedre enn å gi bort en ting. Det er svært lite vi egentlig trenger, sier hun.
Det er også en trend at vi ønsker å oppleve mest mulig.
– Vi skal ha bra avkastning på tiden og være med på mest mulig. Derfor kan det være en grunn til at vi gir bort opplevelser. Vi skal også leve mer i nuet, sier hun.
Økende julesalg
Norges største billettselger, Ticketmaster, merker at salget blir større og større for hvert år når det nærmer seg jul.
– Det som er veldig gledelig er at vi ser at veksten er størst blant alle de mindre aktørene. En av grunnene til det, er at de er flinkere til å nå ut med budskapet sitt, sier markedssjef Tormod J.L. Olsen.
Selger gavekort for millioner
Selv om Olsen sier han ikke kan oppgi nøyaktige tall, røper han at de hadde sin beste måned noensinne i november.
Mange har valgt å benytte seg av gavekortløsningen slik at mottaker selv kan bestemme hva han eller hun ønsker å gå på.
– Ofte blir det kjøpt to eller tre billetter, noe som kan tyde på at giver ønsker å få være med på arrangementet, opplyser han.
Les også:
Øker salget av festivalbilletter
Kommunikasjonsrådgiver i Kulturmeglerne, Lars Tefre Baade, sier at også de har merket økning i billettsalget de siste to årene. Han sier at arrangører har stort julefokus.
– Mange festivaler har for eksempel kampanjetilbud i jula. Tidligere har man kanskje ikke tenkt på å gi billetter i gave, men nå ønsker mange å gi en positiv opplevelse til andre, sier han.
Festivalsjef for Tons of Rock i Halden, Svein Bjørge, sier at billettsalget er best i desember og juni.
– Det er åpenbart at mange gir festivalpass i julegave. Salget i desember øker hvert år. Jeg har også drevet Steinkjerfestivalen i 11 år, og vi ser samme tendensene der, sier han.
Informasjonssjef i Nationaltheatret, Øystein Hygen Christensen fra Moss, sier at de også merker økt salg rundt juletider.
– Folk kjøper gjerne gavekort som kan brukes til to. Vi selger flere tusen gavekort. Jeg tror mange ønsker å gi en personlig gave, noe unikt, sier han.