NRK Meny
Normal

Stadig flere blir alvorlig skadd i sykkelulykker

De siste ti årene er 11 personer drept, mens 30 har blitt hardt skadd i sykkelulykker i Østfold. Nils Skaarer erfarte at man ikke engang er trygg på gang- og sykkelvei.

Nils Skaarer

Nils Skaarer sykler ikke til jobben i Rakkestad selv om han har lyst. Han fikk en støkk etter at han ble påkjørt på sykkel og riksvei 22 mellom hjemmet og jobben føler han ikke er trygg nok til å sykle på lenger.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Jeg var på gang- og sykkelveien mellom Rakkestad sentrum og Bergenhus og ble påkjørt av en personbil hvor føreren ikke hadde helt kontroll. Den kjørte på meg bakfra og jeg fikk meg en skikkelig smell. Jeg slo inn i frontruta, som ble knust, og jeg ble kasta framover, høyt over bilen. Det fortalte noen vitner meg senere, de så en mann som fløy høyt opp i lufta, forteller Nils Skaarer.

Han mener selv han tross alt hadde englevakt. For etter lufteturen landet han på gress midt mellom trær, skilter og asfalt. Men likevel ble han skadd i ryggen.

– Jeg kunne ikke bøye meg på to måneder. Det var en brist i en ryggvirvel. Det var en elendig opplevelse, fortsetter han.

Sykler ikke til jobben

Han har ikke tatt skrekken for å sykle på gang- og sykkelvei, men ulykken satte likevel en støkk i ham.

– Nå sykler jeg ikke til jobb langs riksvei 22. Det skulle jeg ønske jeg kunne gjort. Det er ikke så langt, bare ni kilometer og det hadde vært veldig fint å kunne sykle den strekningen noen ganger, sier Skaarer.

Han mener at det ikke skulle så mye utbedringer til for at han skulle sykle. Mellom Rakkestad og Degernes er det noen farlige punkter.

– Det hadde vært fornuftig om det hadde vært en gang- og sykkelforbindelse på disse punktene, mener han.

Bekymret over ulykkestallene

Tallet på alvorlige sykkelulykker i Østfold økte gjennom den siste 10 årsperioden som Statens vegvesen har undersøkt fra 2005 til 2014. Til sammen ble 11 syklister drept og 30 hardt skadd i denne perioden.

Det bekymrer distriktsleder i Utrykningspolitiet Stein-Olaf Røberg at flere syklister på veien har ført til flere alvorlige ulykker.

– Det sier seg selv at hvis det ikke er tilrettelagt for at flere sykler, så risikerer vi at det oppstår konflikter på veien, når flere trafikantgrupper skal dele på den, sier Røberg.

– Best å skille trafikanten

Han mener den beste løsningen på lang sikt, er å skille trafikantene. Men siden det tar lang tid å bygge sykkelveier må alle i trafikken bli litt flinkere imens.

– Vi må forholde oss til det vi har i dag. Så det betyr at man må følge spillereglene uansett om man er bilist eller syklist. Når du setter deg på sykkelen må du ta med at dette er kanskje en tur som gjør at jeg må ha fokus og være litt skjerpet. Så må bilistene ta hensyn til at det er syklister i det samme trafikkområdet, fortsetter Røberg.

Nils Skaarer kjente sin sykkelulykke på kroppen i flere år.

– Rett etter ulykken var det flere dager jeg ikke kunne jobbe. Jeg var så forslått at jeg ikke kunne gå på vanlig måte og jeg kjente det i ryggen i flere år etterpå, avslutter han.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • To alternative Glomma-passeringer

    Det gjenstår bare to realistiske traseer for den nye jernbanebrua over Sarpsfossen, skriver Sarpsborg Arbeiderblad. Det tredje forslaget som har blitt utredet gikk over et deponi til Borregaard som inneholder store mengder kvikksølv. Å legge jernbanen her ville koste over en milliard kroner i opprydding, og er helt urealistisk, ifølge Bane NOR.