Henning Solberg håpet i det lengste på å få til en avtale med Ford om å få kjøre samtlige rallyrunder i neste års VM. Men da det ble kjent at finnen Marcus Grönholm går til Ford fra Peugeot, måtte han gi fra seg den drømmen.
- Et knallgodt tilbud
Hadde ikke Grönholm kommet, hadde de ikke hatt ham som toppfører, og da hadde mulighetene vært større for Henning. Nå er det svært lite sannsynlig at de lat ham kjøre hele VM, sier Solbergs manager, Jim Carlsen.
Carlsen sier de har innsett at de nå må gå for en delløsning, lik den i år, hvor Henning Solberg får kjøre deler av VM, og betale for moroa selv.
Men et nytt tilbud fra Grönholms gamle team, Peugeot, kan gjøre at Solberg får kjørt i VM neste år likevel, selv om det blir i ti rallyrunder, i stedet for alle 16.
Peugeot sport trekker seg fra VM, men deres Bozian-team skal kjøre i stedet. Og de vil ha med seg spydeberggutten på laget.
- Det er et knallgodt tilbud. Fordi hovedteamet til Peugeot trekker seg, betyr det at mange flere ressurser i form av teknikere og annen spisskompetanse blir overført til Bozian-teamet. Her kan Henning få kjøre en fantastisk bil, den samme Grönholm har kjørt med i år, og han er også tilbudt å sanke fabrikkpoeng for teamet i de rundene han skal kjøre.
Millionkontrakt med butikkjede
Det betyr at hvis avtalen går i boks, blir Henning Solberg nærmest som fabrikkfører å regne i de rundene han er med i. Men det koster. En dag i bilen koster en halv million kroner, og skal Solberg være med, må han stille med 12 millioner kroner.
- Ja, det er mye penger. Vi forhandler med en stor butikkjede om sponsormidler i millionklassen, og går det i boks, ser det jo lyst ut. Men vi er likevel helt avhengige av at den norske importøren av Peugeot blir med på spleiselaget for å få det til, sier Carlsen.
Carlsen håper å ha avtalen med butikkjeden og med importøren klar innen 1.november.
- Vi må nesten det hvis dette skal gå, sier han.
Kan kanskje forhandle litt om prisen
Manageren tror Henning Solberg kan ha gode forhandlingskort, og kanskje kan få prisen noe ned.
- Det er mer spennende for Peugeot med Henning nå fordi han har dokumentert at han kjører fort. Da går det kanskje an å snakke litt pris også. Vi vil jo helst få mest mulig for minst mulig, smiler han.
Men selv om de forhandler med Peugeot, er ikke Ford heller helt utelukket.
- Hennig er motivert for både Ford og Peugeot. Men det er klart Peugeot frister mye. Det er bra bil for en enkel mann fra Spydeberg, avslutter Carlsen.