Driften av det kommunale avfallsanlegget på Rokke i Halden er i en rapport fra rådmannen i Halden tidligere i år slaktet.
Rapporten beskriver at det er gjort avtaler i strid med gjeldende regelverk, og det er handlet inn utstyr for store beløp uten forutgående anbudsrunder.
Det er dessuten tatt imot avfall på Rokke kommunen vil måtte betale mer for å bli kvitt, enn man fikk i inntekter på å ta i mot avfallet.
Halden kommunes kontrollutvalg har tatt affære.
- Vi har bestilt en forvaltningsrevisjon, sier fungerende leder i det kommunale kontrollutvalget, Jan Moen (H), til NRK.no.
Les også:
Uten styring
- Mye tyder på at utviklingen av Rokke Avfallsanlegg de siste årene har vært preget av visjoner mer enn langsiktige planer med forretningsmessig fundament, det sa rådmann Gudrun Haabeth Grindaker i sitt saksframlegg til formannskapets møte den 21. mars i år.
Hun slo fast at økonomistyringen ved anlegget har vært svak.
Rådmannen mente også å ha oppdaget at det bevisst har vært utført disposisjoner, som går på tvers av offentlige anskaffelsesregler i påvente av at en eventuell framtidig endret selskapsform skulle endre rammebetingelsene for drift.
Det er rådmannens oppfatning at satsingen på spesialavfall på Rokke-anlegget ikke framstår som vellykket, og i rapporten hun framla i februar beskrives blant annet mottak av avfall, der man ikke engang har fått dekket inn ved prising av spesialavfall ved deponiavgiften.
Les også:
Til kommunerevisjonen på særbestilling
Kontrollutvalget i Halden har bestilt en gjennomgang av hva som har skjedd ved Rokke-anlegget hos Østfold kommunerevisjon.
Det skal gjennomføres en forvaltningsrevisjon, som betyr tilsyn med at den økonomiske forvaltning foregår i samsvar med gjeldende bestemmelser og vedtak, samt foreta en systematisk vurdering av bruk og forvaltning av de kommunale midler med utgangspunkt i oppgaver, ressursbruk og oppnådde resultater.
Det er vedtatt egen plan for forvaltningsrevisjon for Halden kommune.
"Forvaltningsrevisjon Rokke avfallsanlegg», som Østfold kommunerevisjon nå skal gjennomføre er imidlertid en særbestilling fra kontrollutvalget i kommunen.
Les også:
200 timer - 200.000 kroner
Av Østfold kommunerevisjons prosjektplan fremgår at arbeidet med forvaltningsrevisjonen av Rokke avfallsanlegg skal pågå fram til og med november i år.
Rapporten skal være klar senest 29. november 2013.
Det skal brukes rundt 200 timer, og prislappen er satt til 200.000 kroner.
For denne summen skal, ifølge prosjektplanen, Østfold kommunerevisjon blant annet finne ut av
- Hva er årsaken til at ledelsen ved Rokke avfallsanlegg ikke følger gjeldende delegeringer og fullmakter?
- Hva er årsaken til at overordnet ledelsesnivå i kommunen ikke involveres i avgjørelser av administrative og strategiske spørsmål vedrørende Rokke avfallsanlegg (forutsetter at ikke all myndighet er delegert til avdelingsnivå)?
- Hva er årsaken til at kommunens interne retningslinjer for anskaffelser ikke følges i prosesser om anskaffelser ved Rokke avfallsanlegg?
- Hvilke grep er gjort fra rådmannsnivå for å forsikre at avdekket praksis opphører?
- At det budsjetteres med forbruk på 200 timer i forbindelse med forvaltningsrevisjonen av Rokke ligger innenfor kontrakten med Østfold Kommunerevisjon (400 timer i 2013) og er således ikke "nye" penger som går til "gransking".
Forvaltningsrevisjon er en lovpålagt oppgave for KU, og selv om Rokke ikke var i den opprinnelige plan for forvaltningsrevisjon, så fant utvalget at dette tema var mer dagsaktuelt, og at øvrige planer kunne forskyves, sier fungerende leder i kontrollutvalget Jan Moen til NRK.