Hopp til innhold

Her sporer Solvik-Olsens kontor-tog av

I dag presenterte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sin nye togsatsing på kontoret i Oslo.

Toget til samferdselsministeren sporet av i Oslo sentrum i dag. Lokomotivet er tjue centimeter langt, og sporet på ministerens kontor ble lagt av gjengen bak modelljernbanemuseet i Fredrikstad.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne forsikre om at det kun var snakk om materielle skader etter avsporingen.

Samme dag som regjeringen utnevnte administrerende direktør i Vinmonopolet AS Kai Henriksen som ny styreleder i NSB, åpnet Solvik-Olsen sin aller første togstrekning som samferdselsminister.

Det gikk ikke helt etter planen, da toget sporet av allerede på første avgang.

– Heldigvis er det kun snakk om materielle skader, ler ministeren til NRK.

Landets raskeste?

Modellbiler

Samferdselsministeren har kontoret fullt av miniatyrbiler.

Foto: Petter Larsson/NRK

Frp-statsråden er modellbilentusiast på sin hals og har utsmykket store deler av kontoret med modeller av amerikanske muskelbiler.

Da han skulle utvide kontorets infrastruktur med en jernbanestrekning i vinduskarmen, falt valget av entreprenør dermed ganske naturlig på jernbanesjef Arne Børresen ved Gamlebyen Modelljernbanesenter i Fredrikstad.

Han sørget for det som trolig er landets raskeste jernbaneutbygging på direkte bestilling fra samferdselsministeren.

– Konseptvalgutredningen til dette prosjektet startet klokken 12.07 hjemme i Fredrikstad, sier Børresen.

Les også:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Arne Børresen

Teamet bak modelljernbanen på kontoret til Solvik-Olsen. Jernbanesjef Arne Børresen styrer spakene.

Foto: Petur Nielsson/NRK

Klaget på grunnforholdene

Selv om det er bilene som har fått størst oppmerksomhet på kontoret til Solvik-Olsen frem til nå, så blir han stadig minnet på at han også har ansvaret for det som går på skinner.

– Det gjør min svigerfar daglig. Han er pensjonert lokfører, smiler han.

Etter noen timers hardt arbeid var jernbanestrekningen ferdig bygget. Til tross for at Børresen og hans mannskap støtte på enkelte problemer underveis.

Modelljernbane

Jernbanen på kontoret til Solvik-Olsen er énsporet jernbane trafikkert av et 20 centimeter langt lokomotiv med tilhørende vogner.

Foto: Petter Larsson/NRK

– Grunnforholdene er problematiske. Vi bygger jo i Norge og da må vi ta en utfordring, sier Børresen.

Solvik-Olsens personlige jernbanelinje er en énsporet jernbane, som strekker seg fra den ene siden av kontoret til den andre. Lokomotivet er 20 centimeter langt.

– Vi kan kalle dette et godt offentlig-privat samarbeid, sier Solvik-Olsen, og minner forsamlingen på at det fremdeles er plass til både en bilbane og en rullebane for fly på kontoret.