Rosario (NTB): Med en ny VM-tittel i beltet kan Solberg havne i en eksklusiv klubb. Så langt har 16 racerførere innen Det internasjonale bilsportsforbundet (FIA) klart å ta tre VM-titler. Nordmannen ble i fjor førstemann til å ha tittelen i to forskjellige grener.
FIA er organisasjon for blant annet formel 1, rally, rallycross og touringcar. Målet for avslutningsrunden i Argentina er å ta seg til semifinale, for da vil han ta de fem poengene som er nødvendig for å forsvare fjorårets VM-tittel.
Petter Solberg har tidligere vært kjent for å stille til start nærmest for å vinne for enhver pris. Etter at han gikk over til rallycross, har han også blitt en taktiker av rang.
– Erfaring er nyttig. Det å være taktisk smart gjelder jo all idrett om man skal vinne. Men jeg har nok blitt litt lurere i år enn jeg var i fjor, sier Petter Solberg til NTB.
– Vi må nok sikre litt og sikter i første rekke inn på å ta de poengene som trengs. Så får vi gunne på når det er gjort, men det er viktig at det tekniske også fungerer. Derfor har jeg mange gode hjelpere med meg, sier han.
I VM-finalen i Argentina deltar bare 19 biler. De 12 beste etter de fire innledende heatene er kvalifisert for semifinalen.
Svenske Timmy Hansen er den eneste som står i veien for VM-tittelen. Det skiller 26 poeng mellom de to. Begge har vunnet tre VM-runder, men hvis Solberg bare får fire poeng og Hansen vinner hele runden, er det svensken som går seirende ut av duellen.
À jour
Rallycrossens spesielle poengsystem gjør at man i løpet av en VM-runde må være lur. Både for å spare bil og ikke minst dekk.
Petter Solbergs PR-ansvarlige Per Espen Løchen vet stort sett hele tiden hva stillingen er.
– Jeg har satt meg godt inn de spesielle utregningene, så derfor vet jeg hva Petter må kjøre inn til. Han får hele tiden beskjed om dette. Han er blitt mer kynisk og kald enn han var i rally. Dermed kan han spare mye på utstyret foran de avgjørende finalene senere, sier Løchen.
Man kan kun benytte åtte dekk for tørre forhold, og åtte dekk for våte forhold. Da sier det seg selv at det gjelder å spare dekkene på tørre forhold. Det har Solberg vært veldig flink på, sier Løchen.