Slutter med manuell telling

Passasjere skal telles matematisk, og Østfoldbanen blir en av de første med nyordningen.

Jernbane

VIL HA MER NØYAKTIGHET. Over og ut for den manuelle tellingen av passasjerer på NSBs tog.

Foto: Rainer Prang / NRK

Nå blir det slutt på manuell telling av passasjerer på NSBs tog.

På tampen av sommeren skal Norsk Regnesentral ha på plass et matematisk verktøy som skal gi bedre kontroll med hvor mange som benytter dette transportmiddelet, skriver Teknisk Ukeblad på nett.

Les også:

Trenger mer nøyaktig måling

Det er et behov for mer nøyaktig måling av hvor mange passasjerer som reiser på hvilke strekninger og på ulike tider, og den manuelle tellingen er ikke lenger god nok, skriver Teknisk Ukeblad.

De siste par årene er det testet ut og montert et automatisk passasjertellingssystem, Automatic Passenger Counting (APC) ombord i en del av togene.

APC forteller via sensorer i dørene hvor mange passasjerer som går av og på i hver dør på hver eneste stasjon.

Det er tyske Dilax, som leverer APC, men NSB har måttet begrense seg til å bruke utstyret kun på en fjerdedel av togene på grunn av kostnader.

Verktøyet Norsk Regnesentral i Oslo har kommet opp med koster rundt to millioner kroner, og skal være på plass til sommeren.

Les også:

Østfoldbanen blant de første

Passasjertellingen kan deles opp i tre typer

- Det telles manuelt om bord på regiontogene
- På lokaltogene telles av- og påstigning på stasjonene en gang i halvåret
-På fjerntogene er det plassbestilling, som gir NSB eksakte data

I den manuelle er det feil ute og går.

- Vi antar at de ikke er nøyaktige. Men hvor store avvikene får vi vite først når vi kan sammenligne med de automatiske tellingene, sier fagansvarlig Petter Blytt Jerven til Teknisk Ukeblad på nett.

Målet er i første omgang å få oversikt over av- og påstigninger på samtlige stasjoner på strekningene til henholdsvis Skien, Lillehammer og Halden ut fra Oslo S.

Bli med minutt for minutt fra Sverige til Sarpsborg!