– Digital mobbing skjer i mye større grad enn før, sier Else-Grethe Mathisen, stedfortredende kommunesjef oppvekst i Sarpsborg.
Defor mener hun det er viktig å ta ansvar for den digitale mobbingen som skjer utenfor skolens område fordi det også påvirker læringsmiljø og trivsel på skolen.
– Når elever opplever digital mobbing, må rektor vurdere i samarbeid med foresatte og den aktuelle eleven hva det har å si for skolemiljøet, sier hun.
Mest mobbing på snapchat
Det meste av den digitale mobbingen foregår gjennom smarttelefonappen Snapchat.
Mathisen tror det er store mørketall og mener det er bra at rådmann Unni Skaar nå foreslår å gi skolene større ansvar for å bekjempe digital mobbing. Skaar foreslår at dette nedfelles i ordensreglement for grunnskolene.
– Vi ønsker å sette fokus på dette både for elevene og foreldrenes del. I tillegg tar vi et større ansvar ved å vise at vi har det i kommunens reglement, sier Mathisen.
Skolene skal i tillegg utarbeide sine egne reglement, men tilbakemeldingene på det nye ordensreglementet fra kommunen har så langt bare vært positive.
Lærer om nettvett
Mathisen tror et av de konkrete tiltakene man kan gjøre mot digital mobbing er å jobbe forebyggende ved å lære elevene om nettvett.
– Vi har fokus på nettvett, og det er et godt element. Hvis det oppstår digital mobbing mellom to elever i samme klasse, er det naturlig at det er et tema man tar opp i klassen.
Hun understreker også at problematikken bør drøftes i elevråd eller ungdomsbystyret.
– Men det er også viktig med direkte tiltak mot eleven som opplever digital mobbing for å finne ut hva vedkommende trenger for å bli trygg igjen, sier Mathisen.