Hopp til innhold

Svenskene vil ha strengere straffer for transport-lovbrudd

Svenske transportmyndigheter foreslår strengere regler for lovbrudd gjort av useriøse transportselskaper.

Sjekk av utenlandske vogntog

Svenske transportmyndigheter vil skjerpe inn reglene for transportsikkerhet på veien, men bransjen sliter som i Norge med konsekvensene av lite kontrollvirksomhet.

Foto: Martin Tangen Schmidt/NRK

Svensk transportnæring er like plaget av utenlandske transportfirmaer opererer med dumpelønninger og tar snarveier forbi regler og sikkerhetsforskrifter.

Ber om strengere regler

Den svenske Transportstyrelsen foreslår nå at bøtene for lovbrudd skal bli strengere, og at politiet skal ha mandat til å feste hjullåser på vogntog som setter veisikkerheten i fare eller bryter loven.

Men erfaringene fra Norge, hvor dette er mulig i dag, byr på flere problemer, sier Monica Johansen, som leder Østfold Transportarbeiderforening, til Sveriges Radio P4 Väst.

– De rammer feil person med dette. Dette skulle ha rammet selskapet i større grad, ikke den ansatte sjåføren.

– Spesielt rammer det utenlandske sjåfører, som blir sittende langt hjemmefra uten ressurser og penger. De blir stående helt hjelpeløse fast i et fremmed land, fortsetter Johansen.

Samme problemer både i og utenfor EU

Hvorvidt et land er medlem i EU eller ikke ser tydeligvis ikke ut til å utgjøre noen forskjell når det gjelder kampen mellom seriøse og mindre seriøse aktører i transportmarkedet, skriver Sveriges Radio. Både i Norge og Sverige sliter bransjen med firmaer som kan underby andre, fordi de bryr seg lite om sikkerhet og regler.

Og kontrollørene i begge land tar ikke på langt nær nok av dem som står ansvarlige for at systemene utnyttes.

– Ansvarliggjør bestillerne, og kontrollér dem

Jan Lendin i det svenske fagforbundet Transports avdeling i Bohuslän ønsker strengere straffereaksjoner velkommen uansett, og vil utvide straffansvaret til de som hyrer transportfirmaene inn.

– Det trengs et bestilleransvar, og en tøffere lovregulering. Og den må følges opp, myndighetene må ha mulighet til å kontrollere, sier han til P4 Väst.

Monica Johansen i Østfold er enig, men påpeker at det er altfor lite kontrollvirksomhet, fordi det ikke er ressurser til mer.

-- Det lille de tar er bara små, små topper. Og så blir er vanskelig å forfølge dette over landegrensen og videre. Det er en svært vanskelig situasjon.