Hopp til innhold

– Spekulerer økonomisk i å ikke skifte pære

«Enøyde» biler er fremdeles et stort problem i det norske høstmørket. – Vi går en ugrei tid i møte, sier UP-leder.

Bil med kun en frontlykt som fungerer

Bilister med svake venstrelys, eller som mangler et av frontlysene kan bli oppfattet som en motorsykkel, eller moped.

Foto: Newswire

– Det slurves mye på dette med lys, og det merker vi mye til når det er så mørkt som nå. Å ha lyspærer som ikke virker er bare sløvt, man skal både se og bli sett i trafikken, sier leder av UP i Østfold og Follo Stein-Olaf Røberg.

Høstmørket er på vei for fullt, og mange steder er det nå mørkt både morgen og tidlig kveld. Da er det viktig at lysene på bilen er i orden.

– Vi går en ugrei tid i møte når det gjelder trafikk. Vi får ofte en del ulykker i forbindelse med høsten, sier Røberg.

Laster Twitter-innhold

Dyre pærer

«Enøyde» biler er et vanlig syn på norske veier. Ifølge Røberg er førerne ofte klare over problemet, og bruker økonomi som forklaring eller unnskyldning.

– Vi vet at mange spekulerer i økonomi på dette. Vi vet det fordi de forteller det til oss. Mange lyspærer i dag er dyre – en Xenon-pære koster ofte mange tusen kroner, og de må ofte skiftes på verksted. En vanlig unnskyldning er at de synes det er dyrt, og at de ikke har planlagt noe verkstedbesøk, sier han.

Men at man ikke vil bruke penger på å skifte lyspære på bilen holder på ingen måte som unnskyldning for politiet.

– Ikke når vi vet at du kjører med 50 prosent redusert lyseffekt, noe som kan være livsfarlig, sier Røberg.

Aldri hørt en god unnskyldning

UP-sjef Stein-Olaf Røberg

UP-sjef Stein-Olaf Røberg i Østfold og Follo har fremdeles til gode å høre en god unnskyldning for manglende lys.

Foto: Christian Nygaard Monsen / NRK

Andre vanlige forklaringer er at føreren ikke har oppdaget at pæra har gått, eller at den må ha sluttet å virke rett før bilisten har blitt stanset.

Heller ikke disse forklaringene holder vann for politiet.

– I løpet av mine 28 år i politiet har jeg aldri hørt en god unnskyldning. At pæra har røket rett borti veien kan jo skje, men som oftest skjer ikke det. I de aller fleste tilfellene er førerne veldig klare over dette selv, sier Røberg.

UP-lederen minner også om at bilen skal undersøkes før den brukes. Noe det også slurves ofte på.

– Man skal jo egentlig sjekke at alt er i orden før man begynner å kjøre. Men de fleste gjør nok ikke det, de bare setter seg inn i bilen og kjører. Så er det slik at man ofte får en form for varsling på nyere biler, og er det mørkt så vil du se med en gang at du mangler et nærlys. Så det bør ikke være veldig vanskelig å oppdage dette.

– Vi klarer også å se om lysene har vært ute av drift lenge. Vi jobber med dette daglig, og lærer disse knepene. Det er sjelden vi blir lurt på dette, legger han til.

2000 kroner i bot

En visuell undersøkelse gjennomført av NAF for et par år siden, viste at omtrent hver tiende bil hadde lysproblemer.

Svake pærer, utbrente pærer og feiljustering var det vanligste.

Boten for manglende lys på bilen er på 2000 kroner, men reaksjonene fra politiet varierer avhengig av forholdene på kontrollstedet.

– Vi tar hensyn til tid på døgnet, om det er opplyst vei, hvor du er og hvor du skal, altså hvor langt du skal kjøre.

Forholdene avgjør om du som fører av bilen får muntlig pålegg om å skifte pære, om du får skriftlig pålegg om å vise bilen på verksted for å dokumentere at pæren er skiftet, eller om politiet velger å anmelde deg for å kjøre med lite lys i et farlig område.

En enkel måte å sjekke lysene på bilen er å kjøre opp foran et butikkvindu for å sjekke om lysene fungerer som de skal.