Hopp til innhold

Havneplaner skaper problemer for Nexans

Det vil skape store problemer for kabelfabrikken Nexans i Halden, dersom kommunen legger ned Mølen og bygger en mindre havn på Sauøya.

Halden havn

Nexans behov for kai tilsvarer minst 300 meter på Mølen, når det skal lastes om til to skip fra en flytende kran.

Foto: Rainer Prang / NRK

Halden kommune og NSBs eiendomsselskap Rom Eiendom har inngått avtale om felles utvikling av områdene der den nåværende offentlige havna Mølen nå ligger.

Det er planlagt 1 000 boliger, sykehjem og næringsdrift på de tidligere industriområdene Mølen, Tyska og Hollenderen.

Kommunen vil legge ned havna på Mølen og flytte havneaktiviteten tvers over sundet til Sauøya.

- Det vil være helt uholdbart for Nexans med en mindre havn slik det nå ser ut til å bli, sier Tomas Glimsdal, koordinator for lasting av skip ved Nexans kabelfabrikk i Halden, til nrk.no.

Les også:

Nexans, Halden

Bedriften Nexans er banebrytende innen hi-tech og høyspent i verdenssammenheng. 600 ansatte blir i disse dager til enda flere, og ordrereservene på flere milliarder kroner sikrer de ansatte arbeid i lang tid framover på fabrikken på Knivsø i Halden (bildet).

Foto: Rainer Prang / NRK

- En ulykke for Nexans

Nexans er i sterk medvind, og har ordrereserver på flere milliarder kroner etter at fabrikken i fjor sikret seg gigantkontrakter. De rundt 600 arbeidsplassene hos Nexans i Halden er sikret for mange år framover i tid.

- På vår 55 meter lange kai på fabrikkanlegget på Knivsø tar vi unna en hel del båttrafikk, men vi er helt avhengige av tilstrekkelig ekstern havnekapasitet, sier Glimsdal.

Han forteller at Nexans har mange anløp av båter, og særlig behov for plass til to skip samtidig, når en flytende havnekran ligger i Halden for å laste ombord de flere hundre tonn tunge kabeltromlene på skip som sendes ut i verden.

- Hvert skip er på 120-140 meter, og i tillegg kommer plassbehovet for den flytende krana, som gjester Halden fem til ti ganger i året og ligger her i flere dager hver gang, sier han.

Det er dypvannskai på Mølen, og hele det nåværende offentlige kaianlegget er på rundt 450 meter. Glimsdal ser alvorlig på de kommunale planene om å legge ned Mølen.

- Det vil være en ulykke for Nexans om Mølen blir borte. Vi er helt avhengige av den, sier Glimsdal til nrk.no.

Les også:

Sauøya, Halden

I følge Halden kommune skal en ny havn på Sauøya sør (t.h. i bildet) koste rundt 175 millioner kroner. I dette beløpet skal det inngå en 400 meter lang tunnell gjennom fjellet på Sauøya med jernbanespor, det skal opparbeides et terminalområde på 56 dekar på Sauøya sør, veiforbindelse og annen infrastruktur, samt en dypvannskai. Slike kaianlegg koster i dag rundt 500 000 kroner per løpemeter, avhengig av hva slags aktivitet det skal være på kaia, får nrk.no vite fra Kystverket. Saugbrugs-anlegget t.v. i bildet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Ny havn på Sauøya

På Sauøya sør skal det ifølge en avtale mellom Halden kommune og Saugbrugs bygges ny havn. Området ligger ved siden av Saugbrugs sitt havneanlegg for eksport av papir.

Halden kommunes intensjoner er å bygge en ny havn, men det må skje innen 31. desember 2030. Hvis så ikke skjer vil området Sauøya sør kostnadsfritt tilbakeføres Saugbrugs.

Kystverket har tidligere bedt Halden kommune vurdere om det overhodet er grunnlag for å bygge en ny offentlig havn på Sauøya.

- Vi er opptatt av at havna skal ha nødvendig inntjening, sier overingeniør Roar Johansen i Kystverket til Halden Arbeiderblad.

Johansen sier den nye havna i Halden hovedsakelig vil betjene lokalt næringsliv og ikke kan forvente særlig økning i trafikken.

Bynære områder langs Tista, Halden

Det vil skape store problemer for kabelfabrikken Nexans dersom kommunen bygger ned den nåværenda havna på Mølen med boliger, og bygger en mindre havn på Sauøya, hevder Tomas Glimsdal, som jobber som koordinator for lasting av skip ved Nexans kabelfabrikk i Halden.

Foto: Rainer Prang / NRK

Kan stoppe havneplaner

Planene rundt utvikling av Mølen som boligområde og bygging av ny havn på Sauøya kan bli stoppet av Kystverket.

I mars i fjor bad Kystverket om at Halden kommune sørget for å få dokumentert hvilke verdier som tilligger havnekapitalen, blant annet eiendomsverdier fra Mølen og den infrastruktur som ble ryddet vekk som en del av den delvise nedleggelsen av Mølen som offentlig havn.

Fra Kystverkets side har man ønsket en gjennomgang av dette forholdet for å kunne avgjøre om havnekapitalen her ble skadelidende, og om dette skal kompenseres økonomisk.

- Vi kan teoretisk si nei til at havnekassa går inn i prosjektet. Men her er det mange ulike løsninger som må vurderes. Viktig er også å få ordnet opp i tidligere forhold som vi har bedt om redegjørelse for, sier Roar Johansen til nrk.no.

Kystverket venter fortsatt på svar fra kommunen.

Les også: