NRK Meny
Normal

Sjokkerende resultater etter vogntogkontroller

Den siste uken har Statens vegvesen gjennomført kontroller av vogntog over hele Østlandet. Resultatene er nedslående.

Vogntog med 23,7 tonn overvekt

Dette vogntoget ble stoppet på Taraldrud i Ski med nesten 24 tonn i overvekt. Føreren fikk en bot på 170.000 kroner.

Foto: Statens vegvesen

Usikret last, frakoblet utstyr og brudd på hviletiden er hverdagen for vegvesenets kontrollører.

Fagleder Øyvind Grotterød på Svinesund forteller at de hver eneste dag oppdager vogntog som aldri skulle vært på veien.

– Det er vogntog som er direkte trafikkfarlige. Hvis vi ikke får stanset dem, så kan det i verste fall føre til dødsulykker, forteller han.

Sjåfør koblet av bremsene

Et av de mest alvorlige tilfellene var en sjåfør som hadde koblet ut bremsesystemet på vogntoget ved hjelp av strips, og i tillegg fjernet bremseklossene på et av hjulene.

I lasten hadde han farlig gods.

– Sjåføren har kompetansebevis på at han kan kjøre farlig gods, men så setter han andres liv i fare på denne måten, sier Grotterød.

Vogntog med frakoblede bremser

Vogntogsjåføren hadde brukt strips for å koble av bremsene.

Foto: Statens vegvesen

Noen dager tidligere ble en semitrailer stoppet på Svinesund med over seks tonn overlast.

Sjåføren fikk en bot på 26.000 kroner og beskjed om at han ikke fikk kjøre videre før han hadde fordelt lasten.

Men lasten skulle til Oslo og sjåføren var redd for å komme for sent. Derfor valgte han å trosse forbudet og kjøre videre med en gang.

– Vi tok en telefon til ham og ga han muligheten til å snu. Det valgte han å gjøre, og da han kom tilbake fikk han et nytt gebyr på 26.000 kroner, sier Grotterød.

Fikk 170.000 i bot

I slutten av november ble også en sjåfør fra Portugal heftig bøtelagt, etter å ha kjørt fra Spania til Ski med 23,7 tonn (!) for mye i lasten.

– Selv om det på langt nær er første gang vi opplever stor overvekt, var totalvekten sjokkerende på mange måter, sier inspektør Thomas Rustad i Statens vegvesen til Østlandets Blad.

Sjåføren var bare 15 minutter unna ankomststedet da han ble stanset på E6 ved Taraldrud. Totalvekten på lasten, en juicepresse, var på 85,7 tonn.

Føreren fikk en bot på 169.900 kroner som den portugisiske oppdragsgiveren ønsket å betale kontant.

Øyvind Grotterød

Fagleder Øyvind Grotterød i Statens vegvesen forteller at de daglig stopper vogntog som aldri skulle vært på veiene.

Foto: Petter Larsson/NRK

– Har dårlig økonomi

Andre tilfeller som er oppdaget denne uken, er et vogntog med sprukket bremseskive i Valdres, en semitrailer som manglet bremser på tre hjul på Svinesund og et vogntog på Magnor i Hedmark hvor hjullager og hjulbolter var slått i stykker.

Alle tre kunne skapt svært alvorlige situasjoner på norske veier.

Sjåførene av vogntogene kommer fra hele Europa. Grotterød forteller at de ofte har dårlig økonomi til felles.

– Ofte fungerer ikke ting som de skal. Men istedenfor for å reparere, så kobler de det bare helt av, slik at de kan fortsette å kjøre. Hvis de ikke kan kjøre, så kan det føre til at de mister førerkortet, og dermed er levebrødet borte, sier han.

Vogntog manglet bremer på tre hjul

Denne semitraileren var lastet med tilhengere. Men semitraileren manglet bremser på tre hjul og ble stanset av kontrollørene på Svinesund.

Foto: Statens vegvesen

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Trafikkulykke i Askim

    En bil og en syklist har vært involvert i en trafikkulykke ved Krosbykrysset i Askim. Trafikken går som normalt på stedet.

  • Tons of Rock kunne blitt i Halden

    Tons of Rock kunne blitt i Halden, dersom det hadde blitt tilrettelagt bedre fra kommunen sin side. Det sier festivalsjef Svein Bjørge til Halden Arbeiderblad. Bjørge peker blant annet på at de har lite tid til å rigge et stort arrangement på grunn av andre produksjoner på Fredriksten Festning og at det har vært begrenset plass til publikum. I tillegg mener han dårlig tilgang på strøm, vann, toaletter og renovasjon har vært noe av grunnen til at festivalen nå flyttes til Ekebergsletta i Oslo.