Hopp til innhold

Frykter dødsulykker når sjåførene reparerer selv

Vogntogførere tar jekken og skrutrekkeren i egen hånd når Vegvesenets kontrollører gir dem kjøreforbud for tekniske feil. Ofte med livet som innsats, sier Statens vegvesen.

Sjåfører med kun en liten jekk mellom seg og flere tonn tunge vogntog gjør at Vegvesenet frykter dødsulykker på Svinesund. Vogntogsjåførene har ikke råd til å betale for verksted - og setter livet på spill etter at de ansatte på grensestasjonen har gått hjem.

På Vegvesenets kontrollstasjon ved grensa har tallet på kjøretøy som blir nektet videre ferdsel har økt kraftig de to siste åra. Ofte fordi bremsene er i elendig stand.

Venter på en alvorlig ulykke

Reparerer med livet som innsats på Svinesund

Kunne du tenke deg å ligge under her og reparere bremser?

Foto: Statens vegvesen

Flere av sjåførene som ikke har råd til å betale for fagfolk og verksted gjør reparasjonsjobben selv. Ofte uten å være kvalifisert til det, og med utstyr som gjør at de rett og slett setter livet på spill, mener de ansatte på kontrollstasjonen.

Utekontrollens fagleder Ronny Lindesteg venter bare på en fatal ulykke.

– Det er det vi frykter. At det detter en henger eller trekkvogn på en av dem som ligger under. Det vil få fatale konsekvenser.

Det er det vi frykter. At det detter en henger eller trekkvogn på en av de som ligger under. Det vil få fatale konsekvenser.

Ronny Lindesteg, leder for Vegvesenets utekontroll

Ett eksempel Vegvesenets kontrollører drar fram, er et vogntog som nå har stått forlatt siden føreren fikk kjøreforbud i november i fjor, på grunn av alvorlige feil på bremsene. Men sjåføren av kjøretøyet syntes det var enklest å bare stikke av.

Ba kontrollørene ryke og reise

– Han sto på plassen her og ropte vel egentlig bare "Fuck you all!" til kontrollørene, satte seg i en annen bil som kjørte av gårde. Og siden har ingen sett ham, sier Lindesteg.

Ronny Lindesteg

Ronny Lindesteg i Vegvesenets utekontroll sier de skal prøve å informere førere med kjøreforbud bedre om hva som ventes av dem.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

Mellom fire og åtte vogntog blir stående her hver dag, mot ett eller to før under to år siden. Lindesteg har ingen umiddelbar løsning på problemet med at plassen blir brukt som verksted av sjåførene – et problem han tror vil øke enda mer framover.

Håpet er at mer informasjon vil hjelpe.

– Det vi prøver å få til er bedre informasjon om reglene til hver sjåfør som får kjøreforbud. Så de er mer klar over hva de må innordne seg etter, sier Lindesteg.