Hopp til innhold

Togpendlerne har vunnet frem

NSB har gitt etter for presset, og setter inn dobbelt togsett på den mest trafikkerte avgangen på østre linje.

Tog ankommer Askim stasjon i rushtiden

Nå blir det likevel dobbelt togsett på den travleste avgangen mellom Skøyen og Mysen. Dermed kan det bli sitteplasser til flere.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Herlig! Er det sant? Det var da helt fantastisk, er pendler Arnhild Knutsen fra Askims spontane reaksjon da NRK overbringer nyheten til henne.

Avgangen fra Oslo S til Mysen klokken 16.31 er ifølge konserndirektør for NSB persontog, Tom Ingulstad, den mest kritiske avgangen. Til tider er den så full at passasjerer ikke kommer med.

Tom Ingulstad

Konserndirektør for NSB persontog, Tom Ingulstad, sier de følger trafikkutviklingen tett.

Foto: NSB

– Vi gjør en rokade med Kongsvinger-banen og dermed vil det bli dobbelt sett på denne avgangen fra Oslo S, sier Ingulstad til NRK.

– Disse togene er av den såkalte type 72, og er litt kortere enn de nye type 75. Dermed kan vi betjene Kolbotn med doble togsett.

Fortsatt kritisk

Han forteller at dette ikke vil berøre pendlerne på Kongsvinger-banen i negativ retning, og at endringen skal være på plass senest mandag 26. januar.

Selv om Arnhild Knutsen jubler over at pendlerne har vunnet frem, mener hun det bare er en halv seier.

– I går var jeg på et NSB-møte om buss-for-tog. Da rakk jeg akkurat toget en time før, men det var jo like fullt. Man må få plassert seg der hvor døren er, og smette innpå så fort en kan.

Pendler Arnhild Knutsen på Askim stasjon

Pendler Arnhild Knutsen fra Askim jubler, men sier det fortsatt bør gjøres mer.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Hun står fast på at ruteomleggingen før jul, som førte til at toget mellom Skøyen og Mysen stopper ved Kolbotn i stedet for Holmlia, er en dårlig løsning.

– Men dette var likevel veldig, veldig gledelig. Det må jeg si.

– Må overvåke situasjonen

Tom Ingulstad i NSB kan ikke love at det blir gjort liknende tiltak på avgangen klokken 15.31 fra Oslo S med det første.

– Nå har vi trengselsutfordringer på flere banestrekninger, så det er uansvarlig av meg å love noe bestemt knyttet til Østfoldbanen. Men vi får noe mer kapasitet i årene som kommer, og vi må rett og slett overvåke situasjonen og prøve å løse problemene der de måtte bli størst, sier han.

Fra høsten av er planen å sette inn de nyeste togene på alle avganger på østre linje. Men det forutsetter alternative løsninger på Kolbotn stasjon, som altså er for kort.

– Vi har muligheten til å sperre enkelte dører, altså de som kommer utenfor plattformen. Det er ikke en god løsning, men slik trafikksituasjonen er så må det være mulig å få det til, sier Ingulstad.