Hopp til innhold

– Dette er et dårlig regnestykke

Medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen for Høyre, Ingjerd Schou er ikke fornøyd med at regjeringen vurderer tregere tog.

Tog

Regjeringen foreslår å bygge dobbeltspor som tåler kun 200 kilometer i timen.

Foto: Rainer Prang / NRK

Ingjerd Schou

Ingjerd Schou (H) vil ha raske tog på Intercity-trianglet.

Foto: Bjørn Ivar Voll / NRK

For å spare penger vurderer regjeringen å bygge nye dobbeltspor på Intercity-triangelet på Østlandet som tåler kun 200 kilometer i timen i stedet for 250.

Beregninger fra Jernbaneverket viser at man kan spare 10 milliarder kroner ved å dimensjonere for 200 kilometer i timen i stedet, opplyser prosjektleder for Intercity-utbyggingen i Jernbaneverket, Anne Siri Haugen.

Medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen for Høyre, Ingjerd Schou, er klar på at man trenger raskere tog for å bygge for fremtiden.

– Hvis man fortsetter å regne på denne måten, så kommer vi vel til slutt ned i null nye spor og null kilometer. Her kan man regne seg nedover hele veien, men det er et dårlig regnestykke.

– Det kan bli veldig dyrt hvis vi ikke bygger ut jernbane for fremtiden. Da må vi ha doble spor og legge grunnlaget for en høyere hastighet, sånn at vi kan konkurrere med både bil og fly, legger hun til.

Les også:

Haabeth er ikke enig

Ole Haabeth

Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth har ingenting mot tregere tog på Østfoldbanen.

Foto: NRK

Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth, er imidlertid uenig med Schou om hastigheten på Østfoldbanen.

Haabeth sier at togene på strekningen Oslo-Halden nesten ikke vil kunne kjøre i 250 kilometer i timen, uansett hvor gode sporene er.

– Selv om om det blir tilrettelagt for å kunne kjøre rett gjennom vil man måtte redusere hastigheten ned mot 150 kilomter i timen, på grunn av at det står mennesker på disse stasjonene. Det tar tid før man kommer opp i topphastighet igjen, så dette vil bety svært lite, mener han.

Intercity-utredningen ble levert for snart et år siden. Den forteller hvordan det nye dobbeltsporet skal danne et triangel fra Oslo til byene Skien, Halden og Lillehammer på ti år.

Prosjektet koster 130 milliarder kroner og forutsetter at togene skal kunne kjøre i behagelige 250 kilometer i timen.

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) bekrefter at regjeringen nå vurderer å senke hastigheten på togene. Hun avventer en oversikt over hva nedjusteringen fra 250 til 200 kilometer i timen vil bety for kostnader og tidsbruk.

– Det er en avveining vi er nødt til å gjøre, og det skal bli interessant å se om det blir lavere kostnader på alle strekninger. Det er en av de tingene jeg gjerne vil vite, sier statsråden