Hopp til innhold

Savner medmenneskelighet i Nav-systemet

Solveig Osvold fra Fredrikstad mener dagens system mangler medmenneskelighet. Nå vil hun dele sin erfaring med arbeidsministeren.

Solveig Osvold

Solveig Osvold vil gjerne fortelle arbeidsministeren om sine erfaringer med Nav. Men hun er ikke blant de 80 brukerne som ble plukket ut til møtet med Robert Eriksson (Frp).

Foto: Hermund Lybeck Kjernli/NRK

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson møter i dag Nav-brukere fra hele landet for å få deres råd om hvordan Nav-systemet kan bli mer brukervennlig.

Nesten 1000 personer har meldt interesse for å dele sine erfaringer med ministeren, og en av dem er Solveig Osvold fra Fredrikstad.

Hun mener den største utfordringen med dagens system er mangelen på personlig kontakt.

– Empati er en god start. Å ikke grave seg ned i den ene papirbunken etter den andre, og den ene paragrafen etter den andre, sier hun.

– Men jeg skjønner at de må gjøre dét også. Det må selvfølgelig gå hånd i hånd. Men nå er det en vesentlig ting som mangler, og det er medmenneskelighet, legger hun til.

– Vanskelig med dialog

Osvold har gjennom en lang sykdomshistorie hatt behov for tjenester fra Nav flere ganger. Hun har tre barn og sliter med å få den personlige økonomien til å gå opp.

– Jeg forventer ikke å leve i sus og dus, men jeg forventer hjelp til å ta vare på barna mine i en periode frem til jeg får en avklaring på søknaden om arbeidsavklaringspenger, sier hun.

Det siste året har hun hatt flere saker inne til behandling hos Nav parallelt, og venter fortsatt på at disse skal bli endelig avklart.

– Jeg har alltid opplevd at det har vært vanskelig å komme i dialog. I hvert fall i direkte kontakt. Jeg opplever at det blir vanskeligere og vanskeligere.

Ba om verste opplevelser

Osvold tenker like mye på andre personer som er i samme situasjon som henne selv.

– Jeg har kjempet mange kamper. Jeg har stått med ryggen rak og har reist meg mange ganger. Det kommer jeg til å gjøre denne gangen også. Men det er veldig, veldig mange som ikke har samme ressurser og nettverk som jeg har, og som jeg ikke vet hvor de blir av. Rett og slett.

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) gikk i februar ut i VG og ba Nav-brukerne om råd for et mer brukervennlig system.

– Jeg vil ha tilbakemelding fra alle som mottar tjenester fra Nav: Hva som er deres beste og verste opplevelse med Nav og hva som er deres beste råd for at Nav skal bli bedre, sa han den gang.

Nesten 1000 personer har meldt seg, og i dag skal 80 av dem få dele sine erfaringer i et møte med ministeren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Robert Eriksson Frp arbeidsminister

Arbeidsminister Robert Eriksson ba i februar NAV-brukerne om råd til et mer brukervennlig system.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Vil bli hørt

Selv om Solveig Osvold ikke er blant de utvalgte vil hun gjerne at hennes synspunkter skal bli hørt.

Det viktigste for henne er at Nav blir bedre på medmenneskelighet og personlig kontakt.

– Jeg tenker at når du som hjelpetrengende endelig strekker ut hånda og leverer inn den søknaden, så er det essensielt at de tar opp telefonen, ringer og sier: «Jeg ser du har levert en søknad. Ta en tur inn på kontoret, så kan vi snakke om det».

– Må gjøre noen valg

Sverre Jespersen

NAV-direktør i Østfold, Sverre Jespersen sier at arbeidsbelastningen til de ansatte krever at man gjør noen valg.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Nav-direktør Sverre Jespersen i Østfold synes det er trist at folk opplever at det ikke finnes medmenneskelighet i Nav-systemet.

– Men jeg tror en del av dette handler om tid. Da blir det mye bruk av telefon og brev, og ikke så mange og lange samtaler som brukerne ønsker, påpeker han.

Men skulle dere ønske at dere hadde tid til å ta flere av disse samtalene?

– Ja, selvfølgelig skulle vi gjerne brukt mer tid til de som ønsker det. Men med den store arbeidsbelastningen vi har, så må vi gjøre noe valg, sier han.

Bedring i sikte

Jespersen er positiv til at arbeids- og sosialministeren har invitert Nav-brukerne til å dele sine erfaringer og råd.

Han ser selv utfordringer med dagens system, men mener det er bedring i sikte.

– Flere av utfordringene vi har, har også blitt lagt frem for politikerne. Vi er i gang med et stort moderniseringsprosjekt. Det vil frigjøre ressurser, slik at vi har mer tid til brukerne våre, og en mye enklere selvbetjeningsløsning for våre brukere.