Hopp til innhold

Sarpsborg topper kommunetest

Forbrukerrådet har testet alle norske kommuner på service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet. Sarpsborg er best, mens Marker og Rømskog er dårligst.

Sarpsborg kommune

Sarpsborg kommune er Norges femte beste på service.

Foto: Rainer Prang / NRK

I testen har Forbrukerrådet utgitt seg for å være privatpersoner. De har henvendt seg til samtlige 428 norske kommuner via e-post, telefon og nettsidene.

– Vi har henvendt oss med spørsmål folk flest lurer på, som prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Du kan se resultatene for din kommune her.

– Én blant de fem beste

Ingeborg Flønes, Forbrukerrådet

Direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Foto: Forbrukerrådet

Sarpsborg komme best ut av det i Østfold med 82,3 poeng av 100 mulige. Det gir en femteplass nasjonalt, men det er likevel et stykke opp til Rollag i Buskerud som topper med 88,9 poeng.

– Østfold har hatt varierende resultater på landsbasis. I år har fylket én kommune blant de 5 beste i landet. Det er bra, sier Flønes.

Samtidig er Sarpsborg den eneste kommunen i fylket som får godkjent poengsum. Askim, som innehar andreplassen i Østfold, er den eneste andre som er inn blant de hundre beste.

I andre enden av Østfold-lista ligger Marker og Rømskog med 49,2 poeng, mens Halden får 50,4.

– Lange vei å gå

Kommunene gis godkjent-karakter dersom de oppnår minst 75 poeng.

– Det betyr at vi har blitt godt hjulpet med minst tre fjerdedeler av henvendelsene våre. Såpass må du som innbygger kunne forvente, sier Flønes.

Samlet sett er Østfold det ellevte beste fylke i landet, med et snitt på snaut 60 poeng. Ingen fylker i landet har høyt nok snitt til å bli godkjent, og kun 36 av 428 kommuner får over 75 poeng.

– Alle kommuner må ha gode nett- og telefonløsninger, som gjør det lett for innbyggerne å komme i kontakt med dem. Mange kommuner har en lang vei å gå når det gjelder informasjon, tilgjengelighet og service, sier Flønes.