Hopp til innhold

Solvik-Olsen kjører kysten på langs

Ketil Solvik-Olsen har lagt bak seg E39, E18 og E6. Nå står norskekysten for tur neste sommer.

Samferdsleminister Ketil Solvik Olsen på Anda

SJØEN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal besøke flere norske havner neste sommer. Fra før har han kjørt flere veistrekninger.

Foto: Silje Guddal / NRK

I 2014 kjørte han 350 kilometer på E6, i år gikk turen på E39 og E18 til svenskegrensa. Sommeren 2016 skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gi seg i kast med norske sjøveier.

Statssekretær Reynir Jóhannesson

STUDIETUR: Reynir Johannesson, statssekretær i Samferdselsdepartementet, bekrefter at neste sommers prosjekt er langs sjøveien.

Foto: Olav Heggø / Fotovisjon

– Vi ønsker å snakke med rederier, havner og andre som jobber med kystrelaterte saker. Vi legger opp til en heftig studietur, forteller Reynir Johannesson, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

– Møter flere enn på kontoret

Flere hundre kilometer er tilbakelagt på norske veier de siste to somrene, hvor samferdselsministeren har snakket med folk om trafikale utfordringer. Nå har han lagt opp til en båttur der norske havner skal besøkes.

– Vi har møtt lokalt næringsliv og folk som bor langs veien. Det har vært nyttig og lærerikt. Nå har både vi, næringer og havner langs kysten lyst til at vi gjør det sammen langs kysten.

Han forteller at de har lagt opp mange befaringer. Målet er å lære mer om den norske kysten og de som har sjøveien som arbeidsplass.

– Vi opplever mer, møter fler og ser mer på slike turer enn en møterekke på kontoret, sier han.

Ketil-Solvik Olsen

VEIEN: I fjor og i forfjor kjørte han på norske veier på sommeren. Sommeren 2016 er det sjøveien som står for tur.

Foto: Samferdselsdepartementet

– Kan bli småkaotisk

Selve reiseruta er ikke spikret ennå, men havner i Oslofjorden og opp langs kysten er med i planene.

– Vi håper å møte så mange som mulig, men vi får ikke snakket med alle. Det vi vet er at dette blir litt småkaotisk, men fryktelig lærerikt.

Solvik-Olsen vil være passasjerer på skip og båter, men han skal ikke ta roret, sier Johannesson.

– Jeg tror vi overlater å styre skuta til kapteinene, men heller fokuserer på å møte folk. Så lar vi fagfolk ta roret, sier han lattermildt.

Blant annet kommer de til å sitte på med losen.

– Vi ønsker å sitte på med noen av båtene, være med lostjenesten og navigere oss langs kysten. Vi må nok også belage oss på bil og fly, avslutter han.