SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Da brannmennene kom om bord i skipet, ble de fortalt at slokkevannet måtte stenges av fordi pumpesystemet måtte brukes til å lense skipet. Brannen blusset opp igjen, og spredte seg.
-Vi ble lurt
De nye opplysningene kommer fra den pensjonerte brannmesteren, Ingvar Brynfors. Han er overbevist om at brannmennene ble lurt av de gjenværende besetningsmedlemmene på skipet.
Ifølge Dagbladet fikk redningsarbeiderene beskjed om at skipet kunne kantre hvis slagsiden kom over 10 grader. Avisen avslører at kapteinen på «Scandinavian Star», Hugo Larsen, ga ordre om at ballasttankene skulle brukes til å rette opp slagsiden.
Dermed var det aldri aktuelt å bruke lensepumpene.
Det skal heller ikke være riktig at slokkevannet seg ned i maskinrommet, der mannskapet påstod de måtte lense.
- Nei, slokkevannet kunne ikke nå maskinrommet. Lensepumpene i maskinrommet kunne heller ikke lense vann som ble liggende oppe i skipet. Det har vi fått vite i ettertid. Nei, sannheten er nok at de ikke lenset en eneste liter vann, sier brannmester Brynfors til Dagbladet.
Nordmennene evakuert
Scandinavian Star brant i april 1990, 159 mennesker omkom i den tragiske brannen.
Da skipet fikk slagside skapte det bekymringer for redningsledelsen, og de norske brannmennene ombord ble evakuert. Tilbake var det kun de 15 brannmennene fra Göteborg, med Brynfors i spissen.
- Vi ble holdt for narr da vi slet oss ut under nesten umenneskelige forhold, sier den nå pensjonerte Göteborg-brannmesteren til Dagbladet.
Brannmannen er svært opprørt over dem han mener villedet brannfolkene i slokkningsarbeidet.
- Man har nådd bunnen av moral når man kan gjøre noe slikt.
Tror ikke på politiets teori
Brynfors mener det er svært usannsynlig at brannen på «Scandinavian Star» var påsatt av den fulle danske 37-åringen som Oslo-politiet utpekte som den sannsynlige gjerningsmannen.
- Det finnes ingen muligheter for å arrangere en slik brann uten forberedelser. Med kunnskap og innsikt om de store avluftingsviftene på bildekket ble det slik gjennomtrekk i fartøyet at brannen spredde seg utrolig raskt.
- Det var helt vanvittig, sier Brynfors til avisen.
Varmen smeltet beskyttelsesglass
Den pensjonerte brannmannen forteller om hva som skjedde da flere hundre liter hydraulikkolje brant opp da den ble sprutet ut gjennom en uforklarlig lekkasje.
- Varmen var så sterk at røykdykkernes beskyttelsesglass smeltet. De skal tåle 600 grader. Etter få sekunder i varmen kom de ut som fakler. Vi måtte slokke flammene fra oljen som brant på draktene deres, forteller Brynfors.
- Jeg håper at noen vil gi oss svarene på hva som egentlig skjedde da vi med våre liv som innsats kjempet mot flammene. Vi kjempet så innbitt fordi vi ønsket at så mange pårørende som mulig skulle slippe å få sine kjære kremert i brannen, sier Brynfors, og konkluderer:
- Mange puslespillbiter har allerede falt på plass. I hvert fall for mitt vedkommende.
Innrømmer svikt i etterforskningen
Mannen som hadde ansvaret for de tekniske undersøkelsene av skipet innrømmer at det ble gjort store feil i etterforskningen.
- Sett i ettertid gjorde vi tabbe på tabbe. Men vi visste ikke bedre. Dessuten arbeidet vi under et enormt tidspress, forklarer den tidligere politiinspektøren, Agne Knutsson, til Dagbladet.
Den pensjonerte politimannen mener brannen var påsatt.
- Jeg tror meningen med det første branntilløpet var å utløse brannalarmen slik at passasjerene skulle få sjansen til å bli evakuert. Men noe gikk feil, og dermed endte den påsatte brannen i en slik katastrofe, sier Knutsson til avisen.