NRK Meny
Normal

– Mindre O'Leary er bra for Rygge

Lufthavndirektøren mener det er bra for trafikken på Moss lufthavn Rygge om Michael O'Leary gjør færre stunt på pressekonferanser.

Michael O'Leary - ryanair

Ryanairs toppsjef Michael O'Leary er kjent for en uhøytidelig og til tider uærbødig stil.

Foto: Martin Steinholt / NRK

Ryanair-sjef Michael O'Leary har vært kjent for å komme med krasse avvisninger av myndighetskrav, gjøre narr av konkurrentene, komme med kreative utspill om ståplasser på flyene og generelt ha en arrogant stil på pressekonferanser.

Senest rett før jul bekreftet Ryanairs Norden-sjef Elina Hakkarainen at O'Leary selv ikke vil være så mye å se framover.

Det liker direktør i Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg.

Pål Tandberg, Adm. dir. på Rygge sivile lufthavn

Direktør for Rygge sivile lufthavn, Pål Tandberg, ser fram til litt færre ablegøyer fra Ryanair.

Foto: NRK / NRK

– At dette nå skal dempes ned er en klar fordel for selskapet på Rygge, sier han til NRK.no.

– Det passer det norske lynnet bedre, og det vil nok appellere til nye grupper av mennesker som har valgt ikke å fly med Ryanair på grunn av for mye ablegøyer.

Ny stil

Selv har O'Leary slått fast i intervjuer at han bevisst har valgt denne stilen for å skape oppmerksomhet, og mener dette har trukket mange passasjerer til selskapet.

Sist sommer ble det klart at aksjonærer i Ryanair var svært misfornøyd med den arrogante stilen, og at de var lei av å se passasjerer gråte over skyhøye gebyrer fordi kofferten deres var tre centimeter for bred, eller de hadde glemt å skrive ut boardingkortet.

I høst startet en snuoperasjon som har ført til enklere bestillingsprosedyre, lavere gebyrer, og et varsel om at toppsjef Michael O'Leary skulle bli mindre synlig enn før.

Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary har tro på at

Michael O'Leary skal bli mindre synlig i Ryanairs PR-arbeid.

Foto: Pascal Rossignol / Reuters / NTB Scanpix

På en pressekonferanse før jul var bare Ryanairs Norden-sjef Elina Hakkarainen til stede, og bekreftet at det ville bli mer vanlig heretter.

– Det er en del av den nye trenden. Michael har selv sagt at han er litt annerledes enn andre direktører. Han vil fortsatt være en av Ryanair, men han vil drive mindre med PR-jobber.

– Blir negative

Selv ønsker ikke O'Leary å kommentere påstanden om at mindre PR-stunt fra hans side kan gi flere passasjerer på Rygge.

Pål Tandberg er rimelig sikker på at det er positivt at Ryanair velger en annen strategi.

– Det trengs, særlig her i landet hvor vi reagerer på en del utspill som er unorske. Da blir vi reserverte og negative, konkluderer Tandberg.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • To alternative Glomma-passeringer

    Det gjenstår bare to realistiske traseer for den nye jernbanebrua over Sarpsfossen, skriver Sarpsborg Arbeiderblad. Det tredje forslaget som har blitt utredet gikk over et deponi til Borregaard som inneholder store mengder kvikksølv. Å legge jernbanen her ville koste over en milliard kroner i opprydding, og er helt urealistisk, ifølge Bane NOR.