Ryanair-sjef Michael O'Leary har vært kjent for å komme med krasse avvisninger av myndighetskrav, gjøre narr av konkurrentene, komme med kreative utspill om ståplasser på flyene og generelt ha en arrogant stil på pressekonferanser.
Senest rett før jul bekreftet Ryanairs Norden-sjef Elina Hakkarainen at O'Leary selv ikke vil være så mye å se framover.
Det liker direktør i Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg.
– At dette nå skal dempes ned er en klar fordel for selskapet på Rygge, sier han til NRK.no.
– Det passer det norske lynnet bedre, og det vil nok appellere til nye grupper av mennesker som har valgt ikke å fly med Ryanair på grunn av for mye ablegøyer.
Ny stil
Selv har O'Leary slått fast i intervjuer at han bevisst har valgt denne stilen for å skape oppmerksomhet, og mener dette har trukket mange passasjerer til selskapet.
Sist sommer ble det klart at aksjonærer i Ryanair var svært misfornøyd med den arrogante stilen, og at de var lei av å se passasjerer gråte over skyhøye gebyrer fordi kofferten deres var tre centimeter for bred, eller de hadde glemt å skrive ut boardingkortet.
I høst startet en snuoperasjon som har ført til enklere bestillingsprosedyre, lavere gebyrer, og et varsel om at toppsjef Michael O'Leary skulle bli mindre synlig enn før.
- Les også:
På en pressekonferanse før jul var bare Ryanairs Norden-sjef Elina Hakkarainen til stede, og bekreftet at det ville bli mer vanlig heretter.
– Det er en del av den nye trenden. Michael har selv sagt at han er litt annerledes enn andre direktører. Han vil fortsatt være en av Ryanair, men han vil drive mindre med PR-jobber.
- Les også:
– Blir negative
Selv ønsker ikke O'Leary å kommentere påstanden om at mindre PR-stunt fra hans side kan gi flere passasjerer på Rygge.
Pål Tandberg er rimelig sikker på at det er positivt at Ryanair velger en annen strategi.
– Det trengs, særlig her i landet hvor vi reagerer på en del utspill som er unorske. Da blir vi reserverte og negative, konkluderer Tandberg.