NRK Meny
Normal

Rygge slår Torp på innenriks

- Vi trekker passasjerer fra Oslo-regionen til Rygge, mener flyplassledelsen.

Moss lufthavn Rygge

Norwegian flyr til fem norske byer fra Rygge, men er ikke fornøyd med andelen forretningsreisende.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

I januar 2009 fløy 24 400 passasjerer til og fra Rygge på de fem innenlandsrutene. I samme periode fløy drøyt 23 000 passasjerer til og fra Torp i Norge.

De to lufthavnene har nøyaktig de samme innenriksrutene, men Widerøe flyr fra Torp med langt mindre fly enn det Norwegian benytter på Rygge.

Beliggenhet avgjør

- Dette viser at vi trekker passasjerer fra Oslo-regionen til Rygge, sier direktør for Rygge Sivile Lufthavn AS, Pål Tandberg. Rygge ligger 6 mil syd for Oslo, mens avstanden til Torp er 11 mil.

Tandberg er fornøyd med at hans lufthavn har blitt større enn Torp på innenriks på under ett år. Moss lufthavn Rygge åpnet offisielt 14. februar 2008.

- Det er ikke noe mål i seg selv å bli større enn Torp, men jeg tror at mange i området fra Oslo syd til Østfold etter hvert vil se fordelene med å fly fra Rygge, sier Tandberg

Norwegian passe fornøyd

Så sent som i oktober 2008 lanserte Norwegian fire nye innenriksdestinasjoner fra Rygge, etter at Bergensruta hadde eksistert siden våren.

Nå flys det fra Rygge til Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø og Tromsø.

- Vi ønsker oss flere forretningsreisende ombord fra Rygge innenriks, sier kommersiell direktør for Norwegian, Daniel Skjeldam.

Det var næringslivet i Østfold som presset på for å få flyplasssen åpnet for sivil trafikk. En rekke næringsforeninger i regionen har også inngått en intensjonsavtale om å benytte Rygge, så sant lufthavnen tilbyr et godt rutetilbud.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Vurderer å legge opp

    Henning Solberg skal i løpet av to uker ta en avgjørelse på om han skal fortsette rally-karrieren, skriver Smaalenenes Avis. Solberg ble nummer 19 i helgens Rally Sweden.

    Henning Solberg
    Foto: Jørn Tveter/NRK
  • Vil utsette InterCity-utbygging

    Bane Nor vil utsette InterCity utbyggingen med flere år, skriver Aftenposten. I Nasjonal transportplan for 2018–2029, som ble vedtatt i fjor, sto det at dobbeltsporet jernbane til Fredrikstad skulle stå klar til 2024. Bane Nor har vurdert at det er urealistisk i en rapport som Aftenposten har fått tak i. Ifølge rapporten utsettes InterCity til Fredrikstad til 2027 og til Sarpsborg fra 2026 til 2029.