Med totalt 215.000 utenlandsreisende i juli satt Moss lufthavn Rygge ny passasjerrekord. Det er 15.000 flere utenlandsreisende fra flyplassen enn i samme måned i fjor, skriver moss-avis.no.
– Vi er veldig glade for at så mange velger å reise fra Rygge. Vi ser at i tillegg til de reisende fra Østfold, så kommer 60–70 prosent av brukerne fra Oslo og Akershus, og omtrent 10 prosent fra Vestfold, det er noe vi har jobbet mye med. Vi er godt fornøyd med utviklingen vi har hatt i sommer, sier administrerende direktør Pål Tandberg til NRK.no
Den sterke veksten gjør at lufthavnen nå vil oppgradere og bygge ut terminalbygningen. Utvidelsene innebærer blant annet at man vil forlenge terminalbygningen i retning Råde, og bygge en ny taxfreebutikk i ankomsthallen.
- Les også:
Taxfreebutikken i 2. etasje vil også bli modernisert og bygget ut, i tillegg vil det komme på plass et helt nytt restaurantkonsept.
– Vi har sett at med økende trafikk, så er det enkelte deler av terminalen som er for lite. Det er først og fremst taxfreebutikken, der det har vært betydelige køer, men også venteområdene foran passkontroll og i ankomsthallen, sier Tandberg.
Hva vil utvidelsene bety økonomisk for Moss lufthavn Rygge?
– Det er først og fremst høyere salg fra taxfreebutikkene hvor det ligger et potensiell for større inntekter, men vi ønsker også å sørge for en bedre reiseopplevelse, ved å utvide der det er for trangt.
Arbeidet på utsiden av terminalbygget starter opp allerede i disse dager, og skal stå ferdig i begynnelsen av november.
I vinter vil også innredningen av taxfreebutikkene pågå, og de skal etter planen stå ferdig til sommersesongen tar til neste år – i tiden rundt mars 2013.
- Les også:
Bunntall for DAT
Samtidig som nordmenn gjerne reiser til utlandet med det irske lavprisselskapet Ryanair, går det desto dårligere for danske DATs satsing på innenriksreiser.
Selskapet har slitt med å etableringen ved flyplassen, og i juli registrerte selskapet kun 1.752 passasjerer på sine ruter til Bergen og Stavanger.
Nå varsler DAT at de kommer til å legge opp til en styrket markedsføring i Østfold, Bergen, Stavanger og Trondheim når de gjenopptar sine flyginger neste uke.
– Vi er veldig godt fornøyd med at DAT velger å satse slik det nå legges opp til, sier Tandberg til moss-avis.no.