NRK Meny
Normal

Tungt å få Ryanair tilbake med passasjeravgift

Den populære lavprisflyplassen på Rygge har vært stengt i ett år, og nye eiere håper på at Stortinget endrer flypassasjeravgiften. – Det må til for å få Ryanair tilbake, sier de nye Rygge-eierne.

Ryanair

Ryanair droppet sin base på Rygge etter at flypassasjeravgiften ble innført. Nå vil alle partier endre avgiften, men det kan ta tid.

Foto: Lotte Olsen / NRK

Denne helga er det et år siden det siste flyet forlot den sivile flyplassen på Rygge.

Ryanair tok med seg flyene til andre flyplasser i Europa, og en omstridt passasjeravgift på 80 kroner fikk skylda for at selskapet forlot Rygge og at flyplassen samtidig måtte stenge dørene.

Etter at flyplassen stengte har de politiske partiene nærmest konkurrert i å ta sterkest avstand fra avgiften slik den er utformet.

  • Høyre vil ha en mer miljørettet avgift
  • Frp vil fjerne den uten å ha en annen avgift
  • Venstre vil ha bedre miljøavgift
  • KrF vil vri avgiften over på Co₂-utslipp for fly
  • Ap vil ha en annen type miljøavgift på flyreiser
  • MDG vil ha en bedre miljøavgift, eller beholde passasjeravgiften
  • Sp mener flypassasjeravgiften må fjernes

Likevel ser det ikke ut til at avgiften blir fjernet.

Tilbake til Stortinget

Finansdepartementet foreslår tvert imot å øke avgiften i forslaget til neste års statsbudsjett. Der står den nå oppført med 83 kroner, noe som er beregnet å gi over 1,8 milliarder kroner til statskassen. De har ikke fått noen forslag til alternativ inndekking.

– Det vil ta tid å utrede en ny og annerledes avgift, sier statssekretær Jørgen Næsje.

Nikolai Astrup

Leder av finanskomiteen på Stortinget, Høyres Nikolai Astrup, er ordknapp når det gjelder muligheten for å endre flypassasjeravgiften i Stortinget.

Foto: Trond Vestre / NRK

Dermed er det Stortinget som sitter med nøkkelen dersom flyavgiften skal endres nå. Så langt har ingen av partiene der varslet et endringsforslag.

Leder av finanskomiteen, Nikolai Astrup (H), er knapp i sin kommentar.

– Vårt utgangspunkt er regjeringens forslag til budsjett. Det er selvfølgelig mulig å endre budsjettet. Nå skal det forhandles, så får vi se.

Vil lokke Ryanair tilbake

Det var få forretningsreisende fra Rygge, men mange utenlandske passasjer som reiste til Norge via Østfold. I tillegg dro mange nordmenn på billigturer til Europa, forteller styremedlem Espen Ettre i Rygge Sivile Lufthavn.

Da Ryanair forlot Rygge, sa de samtidig at de ville komme tilbake dersom den særnorske flypassajeravgiften forsvant.

Espen Ettre

Styremedlem i Rygge Sivile Lufthavn AS, Espen Ettre, er klar på at passasjeravgiften må bort dersom Rygge skal åpen igjen.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Rygge er en klassisk lavprisflyplass. Flyplassen kjempet med 70 andre lufthavner i Europa om Ryanairs fly, og avgifter er noe av det verste de vet. Da flytter de flyene til steder uten avgifter, slår han fast.

Selskapet han representerer jobber for å få gjenåpnet flyplassen på Rygge. De håper å lokke Ryanair tilbake, men innser at det kan bli vanskelig. Derfor krysser de også fingrene for at avgiften blir drastisk endret eller fjernet.

– Man skal aldri si aldri, men det er tungt å få Ryanair tilbake med en slik avgift. De er blant de mest relevante selskapene til å fly fra Rygge, det viser alle analysene vi har gjort, sier han.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Seier for både HTH og FBK

    Begge Østfolds topplag i håndball vant sine kamper i kveld. I mennenes eliteserie slo Halden topphåndball Nøtterøy 42-28. I kvinnenes eliteserie slo Fredrikstad BK Storhamar 28-24.

  • Seier til Sarpsborg 08

    Sarpsborg 08 vant 1-0 over Aalesund i siste hjemmekamp i serien. Patrick Mortensen stod for den eneste scoringen i kampen.