Hopp til innhold

Risiko for ny E18-forsinkelse

Lokalpolitikerne i Ås vil ikke være med på at kommunens innbyggere skal betale bompenger på E18. Dermed kan utbyggingen av motorveien nok en gang bli forsinket.

Nye E18 Melleby-Momarken

Natt til 1. oktober ble strekningen mellom Melleby og Momarken i Eidsberg åpnet.

Foto: Anders Winlund / NRK

Onsdag sa formannskapet i Ås kommune i Akershus nei til at videre planlegging og utbygging av E18 på strekningen mellom Retvet i Ski og Vinterbro i Ås skal delfinansieres med bompenger. Vedtaket er en innstilling til kommunestyrets møte onsdag 19. november.

Dersom resultatet blir det samme ved kommunestyrets behandling blir utbyggingen av E18 forsinket. Det betyr at Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet må inn i saken før arbeidene med veien på den aktuelle strekningen kommer videre.

Vil ikke betale for reising internt i Ås

Vel halvparten prosent av E18-utbyggingen skal etter planen finansieres med bompenger. Gruppeleder i Ås Senterparti Marianne Røed mener det er helt uakseptabelt at innbyggerne i Ås skal ta en så stor del av regningen:

– Det er tre ting som særlig bekymrer oss: Det er hva det vil koste å pendle inn og ut fra Ås kommune. Det er lekkasjen til sideveiene, de er ikke i stand til å ta imot økt trafikk. Det som bekymrer oss veldig mye det er at vi vil komme i en situasjon hvor vi må betale bompenger for å reise internt i kommunen, sier Røed.

Også Kjetil Barfelt i Ås FrP mener det er uakseptabelt at utbyggingen skal finansieres med bompenger. Han sier i en e-post til NRK at «ingen ansvarlige lokalpolitikere kan akseptere noe slikt.»

– I praksis vil Ås kommune bli delt i tre eller fire bomsoner der barnehager, skoler, bibliotek, idrettsanlegg med mer vil ligge på «den andre siden». Med oppkreving av bompenger begge veier vil det koste 40-160 kroner å levere barna i barnehagen eller å reise på fotballtrening, skriver han videre.

Til departementet

Prosjektleder for E18-utbyggingen i Vegvesenet Elin Bustnes Amundsen frykter at dette vil føre til forsinkelser:

– De skulle gjøre et prinsippvedtak om bompenger. Så lenge de ikke har fattet et slikt vedtak har vi ikke noe grunnlag for å gå videre arbeidet. Vi har penger til regulering, men prosjektering og bygging vil stoppe, sier Bustnes Amundsen.

– Hvor langt tid kan dette forsinke utbyggingen av E18?

– Det er usikkert. Saken må løftes opp i Vegdirektoratet som tar den videre til Samferdselsdepartementet. Så må vi avvente nærmere avklaring. Det håper jeg vi får om ikke lang tid.

Har krysset fylkesgrensen

E18-utbyggingen pågår nå mellom Knapstad i Hobøl og Retvet i Ski. For øvrig er E18 gjennom Østfold bygget ferdig, med unntak av den 6,6 kilometer lange strekningen fra Ørje bort til riksgrensen.

Byggestart på den 16 kilometer lange strekningen fra Retvet til Vinterbro der E18 møter E6 skal etter planen skje i 2018.