Redaksjonen mot strømmen

Mens avisredaksjoner landet over er i gang med nedbemanning, så har Dagsavisen begynt å ansette journalister. I Moss bygges det nå opp en ny redaksjon.

Moss Dagblad

Elisabeth Skovly, Kenneth Stensrud og Lars West Johnsen (i bakgrunn) gleder seg til å gi ut ny avis i Moss.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Den 6. september kommer Dagsavisen Moss Dagblad ut i samtlige husstander i mosseregionen.

Navnet har dagsavisen hentet fra den lokale utgaven av Moss Dagblad som ble nedlagt i 2009.

Tre journalister har nå startet arbeidet med å forberede seg til første utgivelse.

– Dette er et gunstig tidspunkt å starte på. Det er ett år igjen til det er valg. Samtidig er det tunge tider i avisindustrien og det var lettere for oss å få tak i gode folk, sier utviklingsredaktør i Dagsavisen, Lars West Johnsen.

LES OGSÅ:

Overrasket over timingen

Pål Enghaug

Pål Enghaug er ansvarlig redaktør i Moss Avis.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Litt lenger ned i gata i Moss sentrum er Moss Avis i ferd med å slanke staben etter at Amedia offentliggjorde at de måtte kutte kostnader for 500 millioner kroner. Ansvarlig redaktør, Pål Enghaug, har blandede følelser med at de nå får nok en konkurrent.

– Da jeg først hørte om dette, så ønsket jeg dem velkommen og lykke til. Vi kan ikke gjøre annet enn å vise at vi er bedre enn dem, sier han.

– Men?

– Jeg synes det er et litt rart tidspunkt å starte opp på. Jeg hadde skjønt det om det var i 2012 eller 2013 da annonsemarkedet i Østfold var på vei opp. Men nå, mens pressen sliter med papirproduktene? Jeg synes det er rart.

Han er kritisk til at Dagsavisen, som mottar pressestøtte, kan gå inn i et lokalt marked for å konkurrere mot medier som ikke mottar den samme støtten.

– Moss Avis burde glede seg over at de nå har noen å måle seg med. De burde klappe i hendene, sier Lars West Johnsen i Moss Dagblad.

I fjor startet Dagsavisen med en lokal variant også i Drammen, og utviklingsredaktøren mener det blir mye lettere å starte opp i Moss enn i Drammen.

– Fordi dette er vårt andre prosjekt. Det var også lettere å få tak i folk og det skjer i en by som er mindre enn Drammen, sier han.

LES OGSÅ:

Snitt på åtte sider med lokalt innhold

Ifølge West Johnsen var det mange søkere til de tre stillingene som ble lyst ut. En er blitt fast ansatt, mens to andre gikk inn i prosjektstillinger.

To av avisens journalister kommer rett fra Moss Avis.

– Jeg hadde min siste arbeidsdag der søndag, sier Kenneth Stensrud.

– Det er jo kjempegøy å bli ansatt. Det ikke akkurat hverdagskost i yrket vårt nå. Jeg tror nok at mine tidligere kollegaer i Moss Avis forstår valget mitt, sier han.

Han er èn av tre som hver dag skal fylle dagsavisen med lokalt innhold fra Moss. Utviklingsredaktøren anslår at det er et sted mellom seks til tolv sider som skal fylles med mossestoff. Resten fylles med nasjonalt og internasjonalt innhold.

– Litt hårete å fylle så mange sider?

– Det blir mye stoff å lage og vi satser på at snittet blir på åtte sider hver dag., men dette er unge flinke folk som klarer kravene, sier West Johnsen..

– Det er bare å sæle på, sier reportasjeleder Elisabeth Skovly.

– Dette kommer nok til å bli hverdagen til fremtidens journalister, sier West Johnsen.

Gleder seg over at Moss Dagblad gjenoppstår

Bjørn Wisth

Bjørn Wisth jobbet i Moss Dagblad fra 1966 til 2008. Han synes det er spennende planer som nå gjennomføres i Moss.

Da NRK besøkte den nye avisredaksjonen var også en tidligere Moss Dagblad-journalist innom. Bjørn Wist jobbet i Moss Dagblad fra 1966 til 2008 og har jobbet hardt for å ta vare på historien om sin gamle arbeidsplass.

At navnet nå gjenoppstår gleder ham stort.

– Det er spennende og moro at de gjør dette. Jeg ser jo ikke på avisen som noen erstatning på Moss dagblad slik det var, men det er godt å få et alternativ her i Moss.

– Men de får det tøft, da de har en lav bemanning. Jeg håper de lykkes, sier han.

I redaksjonen i Moss er det ingen salgsavdeling. Det hele styres fra Oslo. Hvor annonsekronene skal hentes, ønsker ikke utviklingsredaktør West Johnsen å gå i dybden på.

– Dersom det går bra, så kan det hende vi får en egen salgsavdeling her.

– Så det er annonsemarkedet i Oslo som skal sørge for inntekter?

– Dersom det er noen lokale annonsører i mossedistriktet som vil være med, så er det positivt, svarer han.

LES OGSÅ:

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: