I fjor gikk 224,3 millioner av kronene bilisten la igjen i Bompengeselskapets forskjellige betalingsløsninger, viser selskapets ferske pressemelding.
Pengene skal gå til å dekke inn Østfoldpakke fase 1, eller utbyggingen av E6 og E18.
Bompengeselskapets driftsinntekter økte med 28.3 millioner i 2012, til 371.5 millioner i fjor. Samtidig kuttet selskapet sine egne driftskostnader med rundt en fjerdedel, og sparte 10.2 millioner kroner på dét.
- Kan ta ned bommer tidligere
Dette er i tråd med hva Ole Haabeth og Bompengeselskapet har sett tidligere i vinter.
- Les også:
- Man kan ta ned bommene tidligere enn det man egentlig har stipulert, sier Ole Haabeth i Bompengeselskapets styre.
Haabeth kan foreløpig ikke si hvor mye raskere det kan skje.
- Det er vanskelig å si enda, vi er jo ikke ferdig med å bygge ut E18. Men vi har relativt klare prognoser for hva de gjenstående strekningene i Østfold vil koste.
E6-bommene er ment å stå til 2021, og de blir nok stående til da, tror Haabeth. Det er på E18 det vil gå fortere, tror han.
- På E18 har det kommet opp noen nyere bommer, og det kommer flere når de går over til å betale etter hvor langt en kjører på veien. Og det er nok her vi kan få se at bommene blir tatt ned raskere enn planlagt.