Hopp til innhold

Her må du betale til 2021, men på E18 forsvinner bommene raskere

Ole Haabeth i Bompengeselskapets styre sier god inntjening og kostnadskutt kan føre til raskere nedbetaling av de store veiprosjektene i Østfold.

Bilkø

Bommen på Kambo, før bodene ble fjernet.

Foto: Stein Ove Korneliussen/NRK

I fjor gikk 224,3 millioner av kronene bilisten la igjen i Bompengeselskapets forskjellige betalingsløsninger, viser selskapets ferske pressemelding.

Pengene skal gå til å dekke inn Østfoldpakke fase 1, eller utbyggingen av E6 og E18.

Bompengeselskapets driftsinntekter økte med 28.3 millioner i 2012, til 371.5 millioner i fjor. Samtidig kuttet selskapet sine egne driftskostnader med rundt en fjerdedel, og sparte 10.2 millioner kroner på dét.

- Kan ta ned bommer tidligere

Dette er i tråd med hva Ole Haabeth og Bompengeselskapet har sett tidligere i vinter.

- Man kan ta ned bommene tidligere enn det man egentlig har stipulert, sier Ole Haabeth i Bompengeselskapets styre.

Haabeth kan foreløpig ikke si hvor mye raskere det kan skje.

Ny bomstasjon E18

Nedbetalingen av E18 vil gå fortere, forutsatt at ikke uforutsette kostnader påløper utbyggingen som står igjen, mener Haabeth.

Foto: Tomas Berger / NRK

- Det er vanskelig å si enda, vi er jo ikke ferdig med å bygge ut E18. Men vi har relativt klare prognoser for hva de gjenstående strekningene i Østfold vil koste.

E6-bommene er ment å stå til 2021, og de blir nok stående til da, tror Haabeth. Det er på E18 det vil gå fortere, tror han.

- På E18 har det kommet opp noen nyere bommer, og det kommer flere når de går over til å betale etter hvor langt en kjører på veien. Og det er nok her vi kan få se at bommene blir tatt ned raskere enn planlagt.