Den anerkjente fotografen og turkameraten til Ari Behn har gått løs på noen av verdens mest kjente motiver.
I et gammelt sagbruk i Sarpsborg, som vanligvis blir brukt som galleri, har Per Heimly satt opp sitt eget fotostudio.
– Vi er fire kunstnere som har fått hvert vårt hus. Dette lille dukkeaktige huset mitt minner veldig om Munchs hus i Åsgårdstrand, sier han.
Sykelig opphengt i kvinner
Her har han i dag laget sin egen vri på flere av maleren Edvard Munch sine bilder.
– Det er nok ikke alle som liker det her. Det er nok en liten dødssynd. Men siden det er Munch-år i år, så må jeg få lov til å bruke dem.
Men, som kunstnere er Per Heimly og Edvard Munch tross alt litt like, mener han.
– Munch var jo sykelig opphengt i kvinner. Det har jeg vel egentlig adoptert.
– Men det er også mye symbolikk i bildene til Munch. Det er mye elementær tematikk, som døden, kjærligheten og den ulykkelige kjærligheten. Det er jo litt av de samme temaene jeg har jobbet med i hele mitt liv. Jeg har lært veldig mye av Munch.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Ikke porno
Heimly understreker at han i mange år har forsøkt å ta bilder som det skal være umulig å være likegyldig til.
Det klarer han trolig også med sine egne Munch-bilder.
Per Heimlys tolkninger av Munch er nemlig veldig nakne. Men han er klar på at det ikke er pornografi.
– Jeg synes at man kan bruke pornografi som et kunstnerisk virkemiddel. Men dette er mer akt og helhetlig menneskelige sjeler. Det er mer romantikk i dette enn pornografi. Å ta bilde av en pupp eller rumpe kan alle gjøre, men jeg prøver å ta det litt videre på en mer delikat måte.
– Jeg prøver å gå bort fra «her står jeg og tar bilde av en modell som sitter der». Jeg prøver å viske bort linjene og gi mer en følelse enn et konkret bilde. Det er også litt av utfordringen her.
«Madonna» måtte være «Madonna»
En annen utfordring Heimly har hatt med bildene er at de ikke skal være rene kopier av Munchs malerier. Men han vil at folk skal kjenne igjen bildene.
– Også må det selvsagt være veldig mye «meg» i dem.
Fotografiene skal vises fram for folk i Sarpsborg i slutten av måneden. Mange av motivene vil du helt sikkert kjenne igjen.
– Du har jo blant annet Munchs ... nei, Heimlys Madonna. Dette har jeg faktisk prøvd å få ganske likt, for dette bildet er så ikonisk, sier han.
– Noen av bildene er veldig frie tolkninger, men jeg fant ut at Madonna måtte være helt likt, legger han til.
– Munch er rock
Et annet bilde er «Dagen derpå». Det er allerede klart til å stilles ut – etter at fotografen har gått nøye over for å godkjenne det.
– Det er jo et Munch-maleri av en dame som ligger utslitt og fyllesyk på senga.
Er det selvopplevd?
– Det vet man ikke. Det må jo være litt mystikk, ler Heimly
En tolkning av Munchs Skrik får man ikke denne gang. Men at utstillingen skal gi lyd fra seg, det er sikkert.
– Munch er Rock´n Roll. Men Heimly er også Rock´n Roll.
Men når det kommer til signering av bildene sine, da viser Heimly en lite rocka utgave av seg selv.
– Jeg signerer ikke foran på bildene. Det blir så stygt.