SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Østfold er vinnerfylket etter at Nasjonal Transportplan i dag ble vedtatt. Det sier stortingsrepresentant Svein Roald Hansen etter at Nasjonal Transportplan ble vedtatt i dag.
- Hvis dette blir fulgt opp i de årlige budsjettene kan det bety 270 millioner kroner mer til riksveier i løpet av tiårsperioden, noe som gjør det mulig å få en ny bru til Kråkerøy. I tillegg blir E6 ferdig i 2007 og E18 blir også fremskyndet, men det er uklart når den skal stå ferdig, sier Svein Roald Hansen.
Dobbeltspor og jernbanetunnel
Hva med jernbanen?
Det gjør det mulig å få ferdig jernbanetunnel gjennom Moss og dobbeltspor mellom Haug og Onsøy. I tillegg til et dobbeltspor mellom Ski og Klobotn og videre til hovedstaden, noe som er viktig for togpendlere fra Østfold.
- Dette gjør Østfold til et vinnerfylket og det er jeg veldig godt fornøyd med, sier Hansen.
KrFs Odd Holten, som sitter i samferdselskomiteen, er også godt fornøyd med Nasjonal Transportplan.
- Det er ingen tvil om at Østfold er det store vinnerfylket i Nasjonal Transportplan. Forut for dette har det vært mye jobb mot samferdselsdepartementet for å få frem de ønskede prioriteringene.
Usikkert
Hvor store beløp som til sjuende og sist blir bevilget, er avhengig av hvert enkelt års statsbudsjett.
Tirsdag ble det ikke bevilget fem øre.
Regjeringspartiene karakteriserte da også pengene som ble kastet inn i debatten som luftpenger. Troen på at enigheten mellom opposisjonspartiene skal overleve budsjettbehandlingene er ikke stor.
Frp vil ha 75 milliarder kroner mer enn regjeringen til samferdselsformål, SV 43,5 milliarder kroner og Sp 30 milliarder kroner mer.
Uenige
Partiene er uenige i hvordan pengene skal brukes.
Frp ønsker at hele tilleggsbevilgningen skal gå til veier, mens SV vil bruke 30 av 43 milliarder til jernbane. Sp setter av 9 milliarder av 30 milliarder kroner til jernbane.
Mer til riks- og stamveier
Dersom vedtaket om en økning på 22 milliarder kroner blir gjennomført i løpet av de neste ti årene, fører det til at det blir brukt fire milliarder mer til stamveier, fem milliarder mer til øvrige riksveier og en milliard kroner til rassikring.
Jernbaneinvesteringene øker med 10 milliarder kroner. Pengene skal i hovedsak brukes til å styrke jernbanen rundt de store byene og fortrinnsvis brukes i løpet av de fire til seks første årene etter 2005.
Penger til Ørje/Magnor
Av økningen på fire milliarder til stamveiene skal en milliard brukes på E39 mellom Stavanger og Ålesund. Ellers er pengene fordelt til arbeider på det som kalles korridorer.
400 millioner til korridor Oslo-Ørje/Magnor, 550 millioner til Oslo-Grenland-Kristiansand-Stavanger, 700 millioner til Oslo-Bergen/Haugesund med arm via Sogn til Førde, 550 millioner til Oslo-Trondheim med armer til Ålesund og Trondheim, 400 millioner til Trondheim-Bodø med armer til svenskegrensen og 300 millioner kroner til Bodø-Narvik-Tromsø-Kirkenes med arm til Lofoten.