Hopp til innhold

Østfold-skoler kommer dårlig ut

De videregående skolene i Østfold får gjennomsnittskarakteren 2,7 i en statlig undersøkelse som måler skolekvalitet. Det er under landssnittet på 3,1.

Halden videregående skole, Porsnes

De videregående skolene i fylket har fått karakter i ny rapport. Halden videregående fikk 3,1. Det er det samme som landsgjennomsnittet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det er kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) som har bestilt den nye rapporten. Ifølge regjeringen.no er det forskere fra Senter for økonomisk forskning (SØF) har undersøkt hvor mye den enkelte videregående skole bidrar til det elevene lærer, hvorvidt skolene bidrar til at elevene greier å fullføre videregående skole, eller ikke. De har også tatt høyde for at elevenes bakgrunn varierer mellom skolene ved å kontrollere for karakterer fra ungdomsskolen og sosial bakgrunn.

– Det er i dag altfor store forskjeller mellom skoler og fylker når det gjelder hvor mye elevene lærer og andelen som fullfører. Målet må være at alle elever skal ha de samme mulighetene til å lykkes, uavhengig av hvor de bor og hvilken skole de begynner på, sier kunnskapsministeren.

Kun én skole over snittet

Rapporten viser at det er store kvalitetsforskjeller mellom de videregående skolene i Norge. De fleste videregående skolene i Østfold ligger under landsgjennomsnittet, målt etter hvor mye skolene bidrar til elevenes utvikling. Kun Wang toppidrettsgymnas har fått mer enn fire i karakter (4,6).

Skolen som kommer dårligst ut i Østfold er Noroff Mediegymnas i Fredrikstad, som nå er Akadademiet. De har fått karakteren 1,6. Konstituert rektor, Øyvind Børven, sier de trenger tid til å lese rapporten før de gir noen kommentar på hvorfor de havner så langt nede.

– Vi har ikke fått sett skikkelig på tallene ennå. Det er en rapport på 180 sider så vi skal sette oss ned og se gjennom det og komme tilbake til det da, sier han.

Ikke fornøyd

Kirkeparken rektor

Fylkesdirektøren for opplæring i Østfold, Solveig Fjærvik, sier at det allerede er satt i gang tiltak for forhindre at elever slutter på skolen.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

Fylkesdirektøren for opplæring i Østfold, Solveig Fjærvik, sier at de ikke er fornøyd med resultatet.

– Vi er ikke fornøyde med at vi kommer så dårlig ut på denne kvalitetsrapporten, sier hun.

– Hva skal dere gjøre for å komme bedre ut ved neste måling?

– Dette er tall som ligger noe tilbake i tid, de måler tall fra kullet 2008/2009, og det har vært gjennomført en rekke tiltak for å sørge for at ungdommene blir i et opplæringsløp fra de startet til 2016. Vi tenker vi skal fortsette det arbeidet som gjøres i dag.

– Vi må følge elevene tett i løpet av skoleåret, men ikke minst mellom hvert enkelt skoleår. For det er ikke til å komme fra at for mange ungdommer velger å avbryte opplæringsløpet mellom skoleåret. Fra VG2 ut i læretid eller mellom VG1 og VG2. Da må vi være tett på og sette i gang tiltak slik at de blir i opplæringsløpet.

Skal lære av de bedre

– Hva tror du er grunnen til at Østfold skiller seg ut negativt i rapporten?

– Nå skal det sies at rapporten viser for Østfolds del ganske store variasjoner mellom skolene. Jeg kan ikke gi noe godt svar på hvorfor Østfold som helhet kommer dårlig ut. Men vi skal se nøye på rapporten og se hva disse indikatorene faktisk sier, og sørge for at vi kan lære av de skolene som gjør det bedre, slik at vi kommer bedre ut til neste år, sier hun.