Hopp til innhold

Østfold KrF vil kun ha flypassasjeravgift utenfor EU

Østfold KrF vil ikke ha flypassasjeravgift på flyginger mellom Norge og EU-land, og varsler press på regjeringen for å redde Moss lufthavn Rygge.

Ryanair-fly på Moss lufthavn Rygge

TRUET: Fremtiden til Moss lufthavn Rygge står i fare etter at Ryanair har varslet at de flytter fra Rygge hvis avgiften innføres.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

Onsdag varsler Kristelig Folkeparti Stortinget om sitt synspunkt i striden rundt flypassasjeravgiften.

– Nå trenger vi å sette ned foten. Moss lufthavn Rygge er for viktig, sier Line Henriette Holten Hjemdal, stortingspolitiker for KrF.

– Dramatiske konsekvenser

Sammen med flere representanter fra KrF på Stortinget fremmer hun forslag til langsiktige og kortsiktige tiltak for politikerne.

– Konsekvensene for Østfold er dramatiske med tap av et stort antall arbeidsplasser. Dette er alvorlig både for dem det angår, men også for et arbeids- og næringsliv som i disse dager opplever store utfordringer.

Hjemdal

KORTSIKTIG: Line Henriette Holten Hjemdal og KrF mener et kortsiktig tiltak kan være å innføre flypassasjeravgift på fly som går mellom Norge og land utenfor EU.

Foto: Gunnhild Sørås

Helt siden nyheten om flypassasjeravgiften ble kjent i november i fjor, har det vært jobbet intenst fra flere hold for å få regjeringen til å snu. Men Erna Solberg har sagt at hun ikke vil la seg presse.

For flyplassen i Østfold betyr det kroken på døren og tap av flerfoldige arbeidsplasser.

Årsaken er at Ryanair ikke er villig til å ha basefly på Rygge dersom de må legge på billettprisene med 80 kroner.

Forrige uke ble det klart at avgiften kan bli utsatt. I et brev som ESA sendte Nærings- og fiskeridepartementet, slås det fast at unntaket som foreslås i flypassasjeravgiften for transfer-passasjerer, altså reisende som skal videre med et annet fly, ikke er forskriftsmessig varslet.

– Det har vært utfordrende måneder og vi har jobbet for å få til en endring. Nå foreslår vi å innføre flypassasjeravgift utenfor EU, og da går det også utenfor kvotesystemet. Det er både mer målrettet og bedre miljømessig, mener hun.

– Biofuel på flyene

Finansminister Siv Jensen har bedt om mer tid, og det vil Holten Hjemdal gi henne.

– Dette er ikke ukjent for regjeringen, så vi håper å få til en endring. Vi har jobbet iherdig for å legge til rette for en mer miljøvennlig og bærekraftig luftfart, forklarer hun.

I tillegg til flypassasjeravgiften ønsker KrF at man ser på flykapasiteten på Østlandet og ber regjeringen ta en vurdering av Torp, Rygge og Gardermoen for å se hva behovet er i fremtiden.

De ønsker også å se på mulighetene for mer biofuel på flyene.

KrF foreslår at regjeringen utarbeider et opplegg til en ordning som skal sørge for at produksjon av bærekraftig biodrivstoff til norsk luftfart intensiveres. Målet skal være at all innenlands luftfart skal ha minimum 50 prosent innblanding av bærekraftig biodrivstoff innen 2030.