- Dette var morsomt og uventet og vil gi oss drahjelp videre, sier daglig leder Morten Hoff til NRK Østfold.
- Norges Toscana
– Odelia er et nyskapende produkt med god smak, lekker design, funksjonell emballasje og god og forbrukervennlig informasjon på flasken. Oljen er samtidig et sunt og hjertevennlig alternativ til all slags matlaging. Dette er en virkelig apetittvekkende vinner, sier juryleder Øystein Knoph.
– Østfold og Smaalenene, med sine sol- og rapsgule åkrer, er herved utropt til Norges svar på Toscana! sier Øystein Knoph.
Innomatprisen ble delt ut av politisk rådgiver Sigrid Hjørnegård i Landbruksdepartementet.
- Dette er en honnør til de 90 Østfold-bøndene som sørger for leveranse av raps til produksjonen, sier hun til NRK Østfold.
Vanskelig valg for juryen
- Det har vært svært vanskelig for juryen å velge en vinner i et knallhardt felt. Bidragene spente fra hvalpastrami til Fedon-burger. Den høye kvaliteten på bidragene i årets konkurranse bekrefter at den norske matproduserende industrien er i stand til å frembringe ny-lanseringer av høy internasjonal klasse, sier Hjørnegård.
Prisen er et spesialdesignet diplom samt et reisegavebrev på 15.000 kroner.
Målet med Innomatprisen er å stimulere innovasjonsarbeidet i norsk næringsmiddelindustri. Konkurransen arrangeres av fagbladene Matindustrien og Emballering.
Odelia produseres i Askim og fikk i fjor prisen for God Design for utformingen av flaskene.
Norsk Matraps BA ble startet som et andelslag av en gruppe Østfold-bønder i 2001.
Mysen Kornsilo og Mølle har ansvaret for inntak, kvalitetskontroll, rensing, tørking og lagring av råvaren. Askim Frukt- og Bærpresseri har ansvaret for foredling av råvaren frem til emballert ferdigvare.
Prosjektet har benyttet Matforsk til analyse og utvikling av ferdige produkter basert på norsk matraps.