Hopp til innhold

Østbergs fremtid i Citroën avgjøres i dag

To ting preger Mads Østberg på siste dag i VM-runden i Storbritannia: Jakten på stallkameraten på tredjeplass i Wales, og Citroën-sjefens avgjørelse om hvem som skal kjøre for dem neste sesong.

Finland World Rally Championship

Mads Østberg har tilpasset kjørestilen sin til Citroën DS3 raskere en forventet, mener teamsjefen Yves Matton.

Foto: Roni Rekomaa / Ap

Østberg holder fjerdeplassen i Wales etter 17 av 23 fartsprøver. Sébastien Ogier leder, nær sagt selvsagt, og har allerede sikret seg et poengovertak som betyr at siste runde av årets Rally-VM ikke har noe å si for hvem som vinner totalt.

Dekktrøbbel

- Dagen begynte jo kjempebra, og alt fungerte perfekt helt fram til SS12, forteller Østberg på nettsiden sin.

- Da funket ikke intercom’en mellom Jonas og meg, og vi fikk 10 sekunder tidsstraff for å ha sjekket inn for sent, etter å ha fikset intercom’en. Jeg mener fortsatt at vi sjekket inn i tide.

- På SS16 løsnet plutselig hele banen på dekket venstre bak, og selv om vi kunne fortsette ut prøva, så slo banen i stykker ganske mye på bilen. Med kun et reservedekk tok jeg det litt roligere på siste prøva for å sikre at vi kom i mål.

Vil ikke risikere noe i dag

Mads Østberg fortsetter med å si at han neppe kommer til å risikere mye på siste dag av Wales-rallyet, det viktigste er å sikre tre poeng for Citroëns fabrikkteam.

Det kan være lurt, siden dette er også dagen da Citroën skal avgjøre hvem som blir lagets faste kjørere neste år.

Teamsjef Yves Matton ventes velge Kris Meeke, som holder tredjeplassen i Rally Wales nå, og Mads Østberg. Matton sier han er fornøyd med begge føreres progresjon i år.

Har omstilt seg raskt

– Vi visste at Mads ville trenge noe tid til å tilpasse seg selv til bilen, siden den er annerledes fra de han har kjørt tidligere, sier Matton til Rally-VMs nettsted wrc.com.

– På sett og vis har det gått fortere enn vi ventet – han hadde bra resultater i sesongens første del. Det har kanskje vært litt vanskeligere for ham i andre del. Han hadde høye forventninger.

– Men det han viste oss i dag, og det han gjorde i Spania, viser at han er tilbake i racet igjen, og at rallymodellen DS3 passer godt til hans nye kjørestil, konkluderer Matton.

I Wales holdt Mads seg lenge på pallplass bak Ogier og Hirvonen, men en ti sekunders tidsstraff sammen med delaminerte dekk på fartsprøve 16 førte til at stallkamerat Meeke har gått foran ham i sammendraget.

foran dagens seks siste fartsprøver har Østberg 40 sekunder å ta igjen på Meeke, men han har Neuville halsende etter ham på femte, tre sekunder bak.