– Det er ikke farlig å kjøre uten servostyring, bare ekstremt tungt, sier rallyfører Mads Østberg på sin hjemmeside.
Denne helgen har rallyføreren tatt steget ned fra WRC-sirkuset for å prøve seg under Rally Rzeszow i Polen.
Der får han blant annet muligheten til å øve på samspillet med sin ferske kartleser Patrik Barth.
Flere problemer
Og de to har virkelig fått kjørt seg.
Fredag forsvant servostyringen, systemet som gjør at føreren må bruke mindre krefter på å svinge rattet. Det resulterte i at Østberg måtte bruke ekstra mye krefter på å dreie rattet rundt - og at han tapte verdifulle sekunder i tetkampen.
Lørdag ble det først en punktering, og deretter problemer med bremsene. Og da heller ikke gårsdagens problemer med styringen var i orden, valgte Østberg til slutt å trekke seg fra hele rallyet.
– Vi kan ikke bare tenke på oss selv, men også publikum langs løypa, sier Østberg, og henviser til en video som er lagt inn fra innsiden av bilen under en av fartsprøvene.
Mens kartleser Barth leser notene som forteller hvordan veien slynger seg videre, puster og stønner Østberg.
– En av de verste følelsene
Problemene oppsto plutselig og kom brått på Østberg.
– Det er en av de verste følelsene jeg har hatt som rallyfører. Jeg vet ikke helt hvordan jeg klarte å holde bilen på veien, men heldigvis gjorde jeg det. Det ble 18 kilometer uten servostyring, og det er ekstremt tungt og krevende i en rallybil, sier han.
Østberg har hatt en trøblete sesong, og ligger på 15.-plass sammenlagt i WRC. Som i fjor har han tidvis hatt problemer med å få bilen til å fungere, og i sommer byttet han ut kartleser Ola Fløene.