– Dette er et løp vi liker godt, og vi har alltid hatt bra fart på disse veiene. Vi kjenner etappene godt, og veiene passer meg, sier Mads Østberg i en pressemelding.
Østberg har ikke gjennomført noen tester i forkant av rallyet, og fikk dermed første gjennomgang med ny bil på grus under shakedown.
Forsiktig Mikkelsen
Kontrastene er store til årets to første rallyrunder. Isen og snøen i Monte Carlo og Sverige passer de norske førerne godt.
Men nå er det støvete grusveier 2700 meter over havet som gjelder.
– Vi gleder oss, sier Østberg.
Andreas Mikkelsen hadde kurs mot sin første seier et VM-rally i Sverige i februar, men få kilometer før mål på den siste fartsprøven i havnet han i grøfta.
– Jeg har kjørt dette rallyet kun én gang tidligere. Det var i fjor og jeg krasjet to ganger på tre dager, så jeg har ikke så gode minner herfra. Jeg har ikke erfaringen her som har i andre løp, så det vil bli vanskelig å kjempe på samme måte som i Sverige, sier han til wrc.com.
Ogier blir «feiebil»
Føreren som går av med seieren i Rally Mexico sammenlagt, stikker også av med den tradisjonelle premien: Et par cowboystøvler.
Det er franske Sébastien Ogier som har stukket av med støvlene de to siste årene. Ettersom han starter som første bil i Mexico tviler han på at han vinner for tredje året på rad.
– Det er ikke mulig å vinne i Mexico hvis du starter i front.
De nye startreglene i rally-VM innebærer nemlig at Ogier, som vant sammenlagt i Sverige, skal kjøre først og dermed fungere som «feiebil» for løs grus i drøyt 320 av totalt 395 kilometer i Mexico.
Fredag ettermiddag startet rallyet for fullt. Etter de fem første farstprøvene ligger Østberg på 4. plass, mens Mikkelsen ligger på 6.
Lørdag kjøres det åtte fartsprøver – siste prøve starter klokken 01.10 natt til søndag.