Hopp til innhold

Oslofjorden kan bli et blått kollektivfelt

En elektrisk fjordbane kan bli fremtidens pendlerrute mellom Moss og Oslo. Initiativtakerne ønsker å ta i bruk Oslofjorden som et blått kollektivfelt.

Fjordbanen Urban Water Shuttle

En elektrisk fjordbane kan bli fremtidens kollektivtransport i blått kollektivfelt på Oslofjorden.

Foto: Fjordbanen Urban Water Shuttle

Flere kommuner, fylkeskommuner og bedrifter jobber for å få på plass elektriske hurtigbåter som skal frakte pendlere til og fra Oslo.

Mosseordfører Tage Pettersen mener Oslofjorden fint kan brukes av pendlere.

– Oslofjorden ligger der som et stort potensial også med tanke på persontrafikk, sier Tage Pettersen.

Maritim kollektivtransport

Det er Hurum kommune, sammen med flere store norske industribedrifter, som jobber med et pilotprosjekt for en miljøvennlig fjordbane.

Fjordbanen Urban Water Shuttle

Aktørene ser for seg et nettverk av hurtigbåter i Oslofjorden. Slik kan pendlerrutene se ut om ti år.

Foto: Fjordbanen Urban Water Shuttle

En elektrisk hurtigbåt som skal gå mellom Hurum, via Nesodden til Aker Brygge, forklarer Asgeir Knudsen, informasjonssjef i Hurum kommune.

– Vi forsøker å etablere en pilot i Oslofjorden som viser at en elektrisk hurtigbåt ikke bare er en illusjon, men faktisk noe vi skal klare å få til, sier Knudsen.

Piloten skal være ferdig i 2017 forteller han.

Moss neste stopp

Går alt etter planen kan fjordforbindelsen utvides med flere elektriske hurtigbåtruter som går på kryss og tvers i Oslofjorden, blant annet til Moss og Horten.

Mosseordfører Tage Pettersen liker tanken.

– Det synes jeg vi skal hive oss på så fort som mulig og si at dette er noe vi også litt lenger ut i fjorden kunne tenke oss å være med på. Jeg tror det kan danne et bedre trafikkgrunnlag som kanskje kan gjøre realiseringen enklere, men også raskere i tid, sier Tage Pettersen.