Hopp til innhold

Ørje får nytt tollsted

Byggestart blir ved årsskiftet bekrefter finansdepartementet i et brev til ordføreren i Marker.

Tollstasjonen på Ørje

Tollstasjonen på Ørje.

Foto: Tollvesenet

Tidligere denne uken ble det kjent at de ansatte mener tollstasjonen drives på grensen til det uforsvarlige, fordi plassmangel gjør at mye av jobben må gjøres på selve E18. Tollerne på Ørje føler dermed at de jobber nærmest med livet som innsats.

Les: - Uforsvarlig tollsted

Nå er det klart at prosjektet med en ny tollstasjon på Ørje skal gjennomføres likevel, med finansiell garanti fra finansdepartementet, dog i mindre skala enn opprinnelig plan.

Mange års kamp

Stein Erik Lauvås (Ap) er ordfører Marker

En storfornøyd Marker-ordfører Stein Erik Lauvås.

Markerordfører Stein Erik Lauvås legger ikke skjul på at han ble veldig glad da han mottok brevet om saken fra finansdepartementet fredag.

– Nå er saken biff, ler Lauvås.

– Departementet garanterer for byggingen. Og det blir trolig byggestart ved årskiftet 2010-2011. Dermed er mange års kamp for utbyggingen av Ørje tollsted løst, sier Lauvås til NRK.

Kostnadene for den nye tollstasjonen hadde opprinnelig en ramme på 270-280 millioner kroner. Svenske tollmyndigheter trakk seg fra prosjektet, fordi det ble for dyrt.

Utbygging i mindre skala

Utbyggingen som nå skjer, skal være i mindre skala, og en endelig stipulert sluttsum for prosjektet er ikke klar før en ny ambudsrunde er gjennomført.

Ordfører Stein Erik Lauvås i Marker er ikke overrasket over at garantien nå kom på plass.

– Jeg ble ikke det. De siste ukene er det svært mange som har jobbet veldig bra med denne saken. Mange har jobbet hardt med dette i flere år. Spesielt stortingsrepresentant Irene Johansen har fått saken på dagsorden. Og nå har vi løst hele saken, sier den fornøyde ordføreren.

Hovedtrekkene i en ny løsning er skissert som følger:

  • all bygging skjer på norsk side av grensen og det kreves ikke omregulering.
  • eksisterende E18 benyttes.
  • det gjennomføres ikke endringer i nåværende ekspedisjonsbygning.
  • det bygges ny kontrollhall (16 x 42 meter/672 kvm) med tilhørende kontrollfasiliteter på til sammen ca 300 kvm.
  • utforming og standard for nytt bygg blir som for alminnelig næringsbygg/industribygg.
  • det skal være nøkternt med hensyn til materialvalg og installasjoner.
  • utarbeidet skisse er basert på vedtatt reguleringsplan og kontrollområde og alle funksjoner ligger innenfor formålet byggeområde offentlig bygg.
  • oppstillingsplass dimensjonert for 26 vogntog.
  • hensettingsplass for 3 vogntog.
  • parkering for ansatte med plass til ca 15 biler.
  • gangvei mellom oppstillingsplasser, kontrollhall og ekspedisjonsbygg.